Sunday, December 11, 2011

Storm troppers og juleknas

Nej det er ikke min kontorassistent, men Emil der sidder og laver lektier, stadigvæk iført sit slips


At Budapest var berømt vidste vi, men at selv inter galaktiske besøgende også ønskede at se Budapest, vidste vi ikke


Her tager Kasper en middagslur på en fakirseng, fyldt med flere tusind søm. Middagsluren varede dog ikke længe, da han syntes det følte som om der lå en ærte under madrassen.


At samle et puslespil uden at kunne se brikkerne er slet ikke så let, selv om brikkerne er lavet af træ og 3 cm. tykke


En rigtig jul kræver at Pia går i køkkenet og laver julekonfekt........jeg håber der stadigvæk er konfekt tilbage når min slankekur er ovre.


Nogle siger at Julen vare længe og der er længe længe til, men denne uge er fløjet af sted med skole, lektier og arbejde. Jeg var en smut i Danmark og benyttede lejligheden til at besøge Familien Anker i Odense. Som altid var det vældigt hyggeligt og Peter der læser Kommunikation på Universitetet og Jeg fik som sædvanlig nogle lange intellektuelle samtaler.


Sidste uge skulle jeg til julefrokost og denne uge skulle både Pia og jeg til julefrokost igen. Uheldigvis var det for begges vedkommende fredag, så drengene skulle være alene hjemme. Jeg måtte derfor love at drikke sodavand og komme hjem forholdsvis tidlig. Jeg var allerede hjemme kl. 22:30, men da drengene og jeg gik i seng kl. 01:00 var Pia endnu ikke kommet hjem. Hun påstod næste dag at hun ikke havde drukket og det sene tidspunkt kun skyldes at hun skulle køre sammen med to andre piger……… 

Godt nok er der mange kulturelle forskelle mellem Ungarn og Danmark, men en ting har de til fældes….Juletravlhed. Pia og jeg havde besluttet at købe Julegaver i denne week end og lørdag morgen tog vi til Budaörse, hvor der er alverdens forretninger. Nøjagtig som i Danmark var alle 2 mill indbygger i Budapest ude og købe ind og hvad der skulle være en lille hurtig indkøbstur til et par forretninger tog næsten 5 timer. Nu ved jeg godt at 5 timer ikke er meget hvis man er kvinde, men jeg er sikker på, jeg repræsenterer de fleste mænd når jeg påstår, at ens humør daler proportionalt med tiden man bruger på indkøb (undtagen hvis det er Apple produkter, elektronik eller motordrevne redskaber). Det værste er, at vi ikke blev færdige.

Søndag tog vi alle til julemarked, men heldigvis lå markedet lige ved siden af Budapest’s experimenttarium, så drengene og jeg skiltes med Pia, der så til gengæld fik alt den tid hun havde lyst til i Julemarkedet. Først syntes drengene det var kedeligt, men efterhånden fik de smag for mange af de 100 forskellige forsøg man selv kunne deltage i. En del forsøg gik ud på at finde løsninger på praktiske udfordringer, hvilket de syntes var utrolig spændende. Vi deltog også i et sceneshow, hvor forskellige forsøg med alt fra raketter til kuldioxid is, der genererede overtryk i forskellige flasker udgjorde store dele af showet. Selv om alt foregik på Ungarsk fik vi en god oplevelse. Faktisk gik tiden så godt, at pludselig ringede Pia og sagde hun var færdig, hvilket vi ikke var, så hun måtte vente 20 min. før vi kom ud…..en situation der normalt er omvendt, pigerne kigger og drengene venter.

Nu føles det som en rigtig jul, huset er pyntet, Pia står i køkkenet og laver chokoladekonfekt og juletræet er hentet, så det eneste vi mangler, er sneen og Camilla.

Szia Fam. Mortensen

No comments: