Monday, June 24, 2013

Fodbold i 2200m højde

Americn Dinner, hvor de har en burger med navnet: Hell's Kitchen fordi den er så stærk. Jeg skulle naturligvis prøve.....og den er stærk :-)


Sådan marinere man et helt lam før det skal grilles


Så kom lammet over grillen



Et billed fra 3000m højde i Kirgistan



Det er som om alt nærmere sig en ende. Skoleferien er nært forestående, drengene har få regulære timer, da en masse elever er på lejertur. Konfirmationen er også tæt forestående og her kan Pia og drengene se enden på de mange morgener i bilen på vej til skole, hvor Pia har øvet religion med drengene. Jeg skal snart bestige Piz Bernina og glæder mig til at kunne trappe ned for de mange træninger, hvor jeg har gået i varme eller kolde og myge befængte skove og bakker i omegnen af Budapest. Heldigvis er det også snart tid til sommerferie så der er virkelig noget at se frem til.

Jeg var så heldig at blive inviteret med til Kazakhstan og videre til Kirgistan, hvor den lokale Grundfos Direktør (som jeg skal bestige Piz Bernina med) havde arrangeret en team building i bjergene ved søen Ysyk-Kol, der ligger midt imellem to bjergkamme med bjerge på op til 7000m. Her startede vi med heste og red op til 2200m højde hvor vi slog lejer ved nogle fårehyrder, der havde slagtet en lam, der så blev forberedt over åben ild. Mens lammet stegte, gik Jozef og jeg yderlig 800m op på en nærtliggende bakkekam, blot som en for træning til Piz Bernina. Vejret var fantastisk og nede igen fik vi en fantastisk frokost, hovedsagelig kød, hvilket vi ikke beklagede os over. Området hvor vi spiste var på en kæmpe Platou med græs og mens vi spiste spillede fårehyrdernes børn fodbold. Efter vi havde slået mave og fået et par vodka (i Kirgistan drikker man ikke vand kun vodka) fik vi ideen at vi også skulle spille fodbold. Hurtigt blev der dannet to teams, Grundfos mod Kirgistan. Vi spillede næsten en ½ time men så var vi også alle trætte, sikkert både pga. maden, vodkaen men også pga. den tynde luft i 2200m højde. Slut resultatet var naturligvis 2-1 til Grundfos.

Jeg ankom Tirsdag eftermiddag og allerede Onsdag morgen tog jeg af sted igen til Prag. Hele Management teamet i Grundfos Ungarn skulle på en træning så selv om jeg ikke havde meget lyst blev kufferten pakket endnu en gang. Prag er en fantastisk by, men når der er 37 grd. og vi skulle gå på en orienterings tur i Prag hele Torsdagen og jeg ikke kunne holde væskebalancen positiv med øl som de andre (pga. træning til Piz Bernani) var det nogle lange dage.

Lørdag skulle Kasper og Emil til afslutningsfest hos en skolekammerat. Igen var det tydeligt, at de er blevet teenager, da vi overhovedet ikke måtte komme med hen til huset, hvor de skulle holde fest for at sige farvel. Vi havde dog overtalt dem til at tage en buket blomster med til moderen i huset, hvilket de helt sikkert ikke vil glemme, da de fik kindkys som tak. Jeg tror det var en af de få gange Pia og Jeg har været alene lørdag aften i mange år. Det var kun 4 timer men vi benyttede lejligheden til at tage ud og spise og se en romantisk film (jeg vidste ikke den var romantisk da vi startede). Det var nu rigtigt hyggeligt så måske skulle vi sende dem noget mere i byen lørdag aften…..det kommer nok af sig selv.

Det er nu Søndag eftermiddag og vi skal til at gøre klar til at fejre midsommer. Det bliver ikke et stort sankthans bål, men blot et lille bål, men stor nok til at kunne grille pølser. Vi bliver nok også nød til at synge midsommervisen, blot for at opdrage drengene i en god gammel dansk tradition.

Szia Fam. Mortensen






No comments: