Sunday, July 6, 2014

4000m

Hygge i haven....jeg tror det er sæbebobler Pia blæser


klokken er 5:30 og vi har lige startet opstigningen på Piz palu


Hvem siger at der ikke er sne om sommeren ??


Der er en grund til at man har reb der binder personerne sammen, her passere vi en af de mange sprækker i gletcheren


Først var det kølerslangen der måtte lade livet til Måren og nu er det antennen


En glad og overrasket Camilla de hun får sin eksamensgave....et gavekort til en Diendel



Anden sidste uge för drengenes skoleferie var kort og uden de store oplevelser. Det var dog ogsaa ugen hvor Camilla gik fuldständig amok med sidste terpning af pensum. Det resulterede enda i, at skabene i vores sovevärelse fik paakläbet sedler med forskellige navne og koncepter, og sidste söndag var hele familien inviteret ind i sovevärelset, for at overväre hendes präsentation, som faktisk gik virkelig godt. Nu er eksamnerne overstaaet og de mange timers terpen har baaret frugt. Hun bestod alle 5 eksamner og en med karakteren 12....godt gaaet Camilla.

Forrige weekend blev brugt som sidste forberedning og träning til bjerget Piz Palü, der skulle bestiges den 3 July. Det blev til en tur rundt om Untersberg, paa 7,5 timer og 1700 höjde meter. Som med Camilla’s forberedelse, saa var min ogsaa i orden. Den 3. besteg jeg Piz Palü paa en fantastisk dag, hvor solen var den värste fjende.....nästen. Jeg har problemer med höjder og den tynde luft og hurtige opstigning til nästen 4000m var en udfordring, men ikke mere end jeg ogsaa bestod. Det blev en 8,75 timers tur over gletcher og snedäkkede bjergrygge op til toppen af Piz Palü, hvor vi i fuld solskin kunne nyde udsigten over den mange bjergetoppe i Italien, Schweiz og Östrig. Det sjove er, at naar man har naaet toppen er man fuldständig färdig pga. höjde meterne, men for hver skridt man gaar ned, faar man det bedre og nede igen var det en oplevelse og bedrift man helt sikker kan väre stold af.

Fredag var drengenes sidste skoledag og da Camilla havde bestaaet alle eksamnerne, valgte vi at spise ude. Det var selvfälgelig for at fejre Camilla og hun blev da ogsaa overrasket da hun fik vores ”bestaaet gave” et gavekort til en ny Diendel (Östrisk kjole). Hun blev baade overrasket og utrolig glad.

Lördag fik jeg at vide at jeg skulle spille kort med Kasper og Emil. Det viste sig at de havde väret ude og köbe saltkringler, snack bar og orions som skulle bruges som indsats i poker. Hvor har i lärt poker spurgte jeg. I skolen da vi skulle tömme klassevärelset for stole og borde.....hvordan det spurgte jeg tilbage. Vi brugte bordene og stolene som indsats, söd det logiske svar. Efter det svar var jeg glad for at vi skulle bruge saltkringler og ikke vores möbler.

Söndag havde jeg en ny udfordring. Da jeg foretog den förste tur op af Untersbjerg i aar tog det 2 timer og 55 min. Den tid er dog blevet forbedret igennem träningen til Piz Palü og var nu nede paa 2 timer og 24 min. Efter Piz Palü og den tynde luft i 4000m, mente jeg der var en chance for at fordbedre tiden og derfor var morgenen i dag tidspunktet, hvor rekortforsögen skulle udföres. Det var en varm dag og allerede fra starten kunne jeg märke at det gik hurtigt. halvvejs kunne jeg dog godt märke at jeg havde presset mig selv, men nu var jeg jo halvvejs, saa hvorfor ikke fortsätte. Jeg naaede toppen i 2 timer og 8 min, hvilket er en all time rekort ogsaa sammenlignet med sidste gang vi boede i Östrig.

Söndagen er gaaet med afslapning, da der har väret 32 grd. Drengene og jeg körte ned til den lokale flod, hvor vi fik dyppet födderne.....ogsaa fik vi neturligvis en milkschake som vi altid gör naar vi er paa drengetur. Nu er det knap saa varmt, men vi er alle trukke indenfor, men mon ikke vi skal väre udenfor og grille i aften J

Servus Fam. Mortensen


No comments: