Sunday, April 3, 2011

Amigurumi og kvalme

Pia's nye hobby !!!


Förste middag pä terrassen, 1. april, 24 grd.


Östrig er det perfekte land hvis man kan lide badminton. Det blaeser nemlig aldrig.


Første tur paa Gaisberg 2011


Saa kan de lære at man faar kvalme af at rulle rundt



Det var en meget kort week end for mig, da jeg allerede skulle rejse lørdag morgen. Hele ledergruppen i Ungarn skulle besøge vores Koreanske salgsselskab og produktion. Jeg måtte derfor af sted kl. 9:00 lørdag morgen. Turen til Korea gik godt, men vores frokost og aftensmad bestod af alt for meget rå fisk. Når man i over 4 dage har fået rå fisk 5-6 gange så er det ikke mere så interessant. Vores store samtaleemne var de sidste nyheder vedr. Japan og evt. radioaktiv skyer der måtte blæse i retning af Korea. Heldigvis kommer vinden mest fra nord vest som i Danmark, hvilket føre evt. radioaktivitet ud over Stillehavet og ikke i retning af Korea.

Igen fik Camilla et 1 tal i skolen. Denne gang kom hun lidt lettere til karakteren, da det var i gymnastik. Ikke desto mindre bestod hun alle atletikprøverne. Det hjælper nok også at hun er begyndt at gå til fitness træning 3-4 gange om ugen.

De sidste 2 måneder har Kasper og Emil haft en projektopgave og fredag var præsentationsdag. Opgaven bestod i at drengene skulle fortælle om Danmark og skrive et 3-4 siders oplæg. De skulle så fremlægge opgaven ved at læse deres skriftlige oplæg. De andre elever havde fået 6 spørgsmål de efterfølgende skulle besvare. Vi (Kasper, Emil og Jeg) havde derfor brugt hver week end på at finde spændende elementer af Danmarkshistorien til deres oplæg. Selvfølgelig skulle Kongefamilien med og naturligvis også den lille havfrue, der sidste år var flyttet en tur til Shanghai. Vi fik også plads til Gorm den gamle, der gjorde Danerne kristne, Jellinge stenen og historiske fakta om Bjerringbro m.m.

Pia's nye hobby hedder Amigurumi. Den går ud på at man hækle små sjove tøjdyr og er åbentbart blevet den helt store dille. Pia har fået utrolig mange kommentar via facebook, hvor hun har vist billeder af kreationerne og dagligt udveksles der hækleopskrifter mellem Pia og hendes søster. Ind til videre er det kun gamle garn rester der bliver brugt, men i går begyndte hun at bestille opskrifter, øjne og andre specielle sager over nettet, så det er ikke godt at vide hvordan det ender.
Et af mine salgsargumenter over fro Kasper og Emil da vi fortalte vi skulle flytte til Østrig, var, at der i Salzburg lå en kæmpe legetøjsforretning. Jeg regnede naturligvis med, at en så stor by som Salzburg havde en ordentlig legetøjsforretning. Desværre havde de kun en mindre ToyR’us. Men som et mirakel havde Pia i denne uge fundet en kæmpe forretning i Tyskland tæt på Globus, hvor vi normalt handler ind. Den var i to etager og meget større end den i Salzburg. Det var derfor naturligt, at vi alle sammen om lørdagen tog til Freilassen, hvor forretningen lå. Den var stor, men desværre for Emil og Kasper var en del af forretningen tilegnet kreativ hobby, så den var ikke helt så imponerende som først antaget. Jeg følte dog jeg havde opfyldt mit løfte om en stor legetøjsforretning i Østrig…om end lidt forsinket indfrielse af løftet.

Fredag aften begyndte Pia pludselig at sige mærkelige lyde overe fra sofaen. Som sædvanlig var hun på facebook. Pludselig sprang hun op og tog en runde i stuen hvorefter hun igen fordybede sig i computeren. For en kort stund var hun ikke til at komme i kontakt med, men da hendes begejstring havde lagt sig fik jeg forklaringen. Pia er via facebook medlem af ”Rikke Darling’s” fanklub. Rikke er åbenbart en kendt maler i Danmark og hun har over 4000 fans. Pia havde på sin egen side skrevet en kommentar vedr et stykke musik og da Rikke åbenbart også kunne lide den type musik, kommenterede hun Pia’s opslag. Pia var ikke sen til at gribe chancen og snart var hun i en dialog med Rikke, incl. forespørgsel på privatundervisning næste gang vi var i Danmark. Senere fortalte Pia det til hendes søster Gitte, der også reagerede på samme måde som Pia. Som udenforstående er det svært at forestille sig et sådan reaktionsmønster, men hvis Arnold Schwarzenegger havde skrevet til mig, så havde jeg måske også reageret som Pia.

Det var aftalen at vi søndag skulle på skibakken for sidste gang i år. Desværre viste vejret sig fra den varme side, med temperatur op til 24 grd. både lørdag og søndag. Drengene og jeg besluttede os derfor til at bestige Gaisberg for første gang i år. Turen op var OK, lidt hård for drengene, men de klarede det godt. Lidt bedre gik det på vej ned lige indtil vi kom til et stort åbent stykke græsmark, der skrånede det sidste stykke ned til vores bil. Her fik Kasper og Emil den vanvittige ide, at de skulle rulle det sidste stykke vej. Jeg tror nok jeg hjalp lidt, da jeg sagde, at de fik 10 EURO til deling hvis de gjorde det. Som sagt som gjort, de rullede og rullede og fortsatte med at rulle til de var næsten nede. Det var først her de fandt ud af hvilken kvalme man får af at snurre rundt. Resten af turen hjem i bilen og den næste time gik med at beklage sig over kvalme, kast op fornemmelser og svimmelhed…. Så kan de lære det.

I skrivende stund er vi alle trukket indenfor, væk for varmen i middagssolen. Pigerne laver sommernegle på tæerne, drengene brokker sig over at poolen ikke er gjort sommerklar og jeg syntes snart jeg har fortjent en weiss bier på terrassen under parasollen.

Servus Fam. Mortensen

No comments: