Sunday, March 18, 2012

Sol, Camilla og rifter

Et stemningsbillede af Donau taget da vi besøgte Marianne og Bjarne


Så er vi kommet på landet


Et af de smukke steder i Ungarn, kaldet Donau's knæ


Så kæmpes der om hvem der kan lave flest smut på den smukke Donau


Spas på terrassen


Vi har alle savnet Camilla incl. Alfi


Drengene er ved at få en dårlig vane, måske lidt hjulpet af mig selv. I gamle dage tog man et blad eller en bog med på toilettet og der kunne let gå 10-15 min. før man var færdig med hvad man nu skulle lave på toilettet. Nu om dage er det ikke et blad man taget med, men en notebook eller en iPad. Det betyder også, at der let kan gå ½ time mens man ser youtube eller andre surfer på nettet. Tirsdag var både Emil og Kasper forsvundet og der var i hvert fald gået en ½ time. Jeg listede mig derfor op på første sal, hvor vi har et toilet og et badeværelse med toilet. Begge døre var lukket. For rigtigt at forskrække dem, bankede jeg hårdt på begge døre. Det var tydeligt, at de begge blev forskrækket og for at understrege, at det ikke var OK at sidde en ½ time på toilettet, belærte jeg dem om faren ved de lange ophold på et toiletbrædt. I ved godt, at hvis man sidder for længe på toilettet, så har man større risiko for at udvikle hæmorider, så få lukket det internet ned og kom ud. Der var stille i 5-10 sekunder, så lød det fra Emil’s toilet: Far, hvordan staver man til hæmorider, jeg kan ikke finde det på internettet.

Onsdag fik Emil sit gips af og naturligvis var det en lettelse for ham og vi troede også det ville være en lettelse for os, da vi ikke behøvede at hjælpe ham med de ting, der krævede to hænder. Gik den så gik den, Emil påstod i hvert fald, at han ikke havde kræfter til at tage strømper og sko på, hvorimod det ikke længere var nødvendigt at Pia badede og vaskede hår på ham om morgenen. Godt forsøgt Emil 

Onsdag ringede telefonen, det var Camilla. Vil i gerne have besøg i week enden og i begyndelsen af næste uge ?. Selvfølgelig vil vi gerne det svarede jeg. Vil I også betale for toget til Budapest ?, selvfølgelig vil vi det, svarede jeg. Vil mor så også vaske tøj, hvis jeg tager noget med ? Det er jeg sikker på svarede jeg. Kan jeg også få klippet og farvet mit hår når jeg nu er i Budapest ? og jeg vil også gerne have du give mig massage, da jeg har forfærdeligt ond i nakken og måske kan du også hjælpe mig med at opdatere softwaren på min iPhone ?? Ellers noget spurgte jeg, kun at jeg gerne vil have, hjemmelavede burger, kylling på dåse og svinemørbrad med pesto. Hvad kan man sige, selv om ens børn er flyttet hjemmefra er man ikke færdig med at servicere dem. Når det er sagt, så var det fantastisk dejligt at gense Camilla.

Lørdag før vi hentede Camilla kørte vi en tur rundt om Pilis bjergene, hvilket er en tur på ca. 100 km. Den førte os til det sted på Donau, der kaldes Donau’s knæ, fordi floden slår et 180 grd sving. Det var en fantastisk dejlig tur, dels fordi der var 23 grd. varmt, men også fordi man køre gennem nogle af de smukkeste områder af Ungarn. Det er helt sikkert ikke sidste gang vi tager den tur.

Søndag morgen kørte jeg hjemmefra kl. 7:30 for at bestige et nærtliggende ”bjerge”. Forskellen til Østrig er naturligvis højden, men denne bakke havde faktisk en højdeforskel meter på næsten 400m. En anden forskel er, at stierne er mindre afmærket og mere ”gåsti” end en sti op af bjerget med udfordringer. Jeg valgte derfor at gå mine egne veje og fandt hurtigt en natursti, der sikkert er brugt af de vilde vildsvin, der findes her i Ungarn. Det ledte mig ind gennem tjørnekrat og senere op af en rimelig stejl klippeside….endelig lidt udfordring. Man siger det er lettere at gå op end ned, hvilket også var tilfældet her. At gå opad i et langsomt, men kontrolleret tempo i skoven er OK, men at snuble/glide ned af samme skråning igennem underskov, tjørnebuske og lavt hængende grene er ikke sjovt. Ned kom jeg, men med rifter på begge skinneben og en halvt forstuvet tommelfinger.

Hjemme igen nød vi det fantastiske vejr på terrassen. Camilla og drengene spillede fodbold og Pia og Jeg sad bare og nød den spirende forårssol.

Sol, bjerge og natur. Camilla, hygge og terrasse. Man kan roligt sige, at foråret er kommet til Ungarn og 2012 er godt begyndt.

Szia Fam. Mortensen

No comments: