Monday, April 16, 2012

Ungarsk hospital og kort film




Her er drengene og Pia i gang med og lave kulisserne til deres animerede kortfilm


Så høje er dørene til hospitalerne i Ungarn


en half time i en Ungarsk MRI scanner er en hård omgang


Det færdige resultat, en kulisse der ligner en undergrundsbane, hvor der udkæmpes en krig


Her er kulissen til Emils middelalder borg


Påskeferie findes ikke i Ungarn med mindre man går i skole, så har man nemlig 14 dages ferie. Dette var tilfældet for Kasper og Emil. Jeg havde dog en dags ferie, som jeg brugte i forlængelse af sidste uges week end.

Sidste week end gik med besøg. Om fredagen havde vi gæster fra Danmark, Anna og Brian og deres to børn, hvor en var en pige et år yngre end Kasper og Emil. Hun var vældig sød og ikke genert, så der gik ikke længe før de ungdommelige hormoner var ved at tage overhånd. Men drengene nød selskabet, det var det vigtigste.
Lørdag havde vi igen gæster denne gang var det Kristina og Hans. De havde også to børn, men yngre så de var ikke så interessante for Kasper og Emil.

Det er tydeligt at Kasper og Emil er kommet i puberteten, deres stemmer er blevet utrolig irriterende, høje og skingrende og i et vibrerende toneleje, der når de bliver begejstret over noget, går fuldstændigt i overgang.  Det kom derfor ikke som en overraskelse da Emil en dag satte sig ved siden af mig i sofaen og spurgte, hvornår jeg begyndte at få hår under armene. Han kunne ikke forstå at han havde fået det og ikke Kasper. Jeg prøvede at berolige ham med, at jeg var yngre end ham da jeg fik mine, hvortil han svarede: nå det er derfor du har så meget hår i dag. Den var svær at give igen på.
Lørdag var vi ude og købe nyt tøj til drengene. Nu vokser de så hurtigt, at de ikke engang kan nå at slide hul på bukserne. I MOM part, som er et af de mange shopping centre, gik vi rundt og kiggede på butikkerne, da to piger pludseligt passerede os med høje fnis og en hilsen med hånden. Kasper og Emil kiggede lige ud som om de ikke kendte pigerne. Da vi spurgte hvem de var svaret de, at det vist var nogle fra skolen. Jo, puberteten og foråret er kommet til Ungarn.

Lørdag var vi også en tur på det offentlige hospital, hvor Pia skulle scannes i forbindelse med hendes hovedpine. Det var første gang jeg var på et af de offentlige hospitaler. Jeg kan kun sige, at Jer der bor i Danmark ikke burde beklage Jer. For det første er bygningerne så gamle, rådne og dårligt vedligeholdt at jeg ikke tror de ville kunne bruges som offentlig bygning, ikke engang som kontor. Den scanner Pia kom ind i var ligeledes så gammel at selv om Pia fik beskeden at hun skulle ligge stille, så vibrerede scanneren som et damplokomotiv. Det bliver spændende og se om billederne af Pias, nakke og hjerne kan bruges til noget. PS. Deres kaffe automat lavede også forfærdelig kaffe.

Et af drengenes mange projekter i skolen er en kortfilm. Derfor skulle Kasper og Emil ned til en kammerat, hvor de sammen med to andre skulle starte deres film projekt. Kort fortalt så handler filmen om, at en farlig skurk undslipper et fængsel, hvorefter den hemmelige agent sætter jagten ind. Dette indebar, at faren til Andreas skule udlåne hans Audi A6, der skulle bruges som flugt bil. I filmen ser det faktisk ud som om Andreas køre væk i bilen, men drengene har formået at bruge vinklet filmteknikker så man ikke ser at det er storebroderen der køre bilen. Næste uge flytter de så optagelsen til en golfbane, der ligger ved Balaton søen og sidst men ikke mindst, så skal slutscenen optages hos os, hvor skurken dør i vores pool. Ind til nu har de allerede optaget 1 time og 20m. Når man ved de stadigvæk mangler to optagelsesdage og regner med at den samlede film kun skal vare 4-5 min, så burde de ikke få problemer med mængden af materiale, kun kvaliteten J

Det er nu søndag, Pia og drengene er i kælderen for at færdigøre deres andet film projekt. Her skal de fremstille kulisser i miniformat, der senere skal bruges til en animeret film. Jeg har været ude og løbe som forberedelsen til min bjergbestigning af Gross Glockner senere på sommeren og for dem der tror, at jeg ikke længere prøver at tabe mig, så kan jeg oplyse at jeg på en god dag er nede mellem 96 og 97 kg.

Szia Fam. Mortensen

No comments: