Monday, May 28, 2012

Vildsvin og peberspray

Pia i fuld camouflage og bevæbnet med en peberspray


Uartige unger, der er kravlet op på vores tag for at hente en bold i naboens have


En af de mange gange slut scenen i Emils film projekt blev øvet


Rigtige instruktørersætter sig ind i stemningen, kameravinkler og handlingen før en scene optages



Eksamen, hver eneste dag, det var hvad ugen stod på for Kasper og Emil. Hver dag havde de 2-3 eksamener. De fleste gik godt, men enkelte kunne være gået bedre, hvis drengenes førstehåndsindtryk var rigtig. Ved en eksamen regnede Emil med han havde 30 min. men det viste sig at hen kun havde 8 min. så han nåede kun halvdelen af spørgsmålene.

Fredag efter skole skulle Emil og hans gruppe afslutte deres filmprojekt, som jeg tidligere har skrevet om. Det skulle afsluttes hos os, da skurken skulle skydes på vores terrasse og derefter falde i poolen. Da de kun havde tørt tøj til et forsøg, blev der øvet i næsten 2 timer før den endelige scene blev filmet. Trods de mange timers forberedelse blev scenen ikke perfekt, men heldigvis har den meget filmen givet erfaring og med et par klip (eller på engelsk ”frames”) fra forskellige vinkler, fik de nok film til at en senere sammenklipning nok skal give et godt resultat. Nu venter vi blot på premieren, den røde løber og Oskar overrækkelsen for årets bedste kortfilm lavet af skoleelever….hvis der findes en sådan kategori.

Sidste søndags morgen var jeg ude og vandre og to oplevelser gjorde, at jeg måtte på indkøb for Pia. Jeg var ude og vandre før 8:00 på Janus bakken, der ligger 1 km. fra hvor vi bor. 15 min. oppe af bakken missede jeg en sidevej og pludselig befandt jeg mig på en mindre dyresti med større og større buske, der næsten lukkes omkring mig og stien. Pludselig da jeg tog et skridt, hørte jeg en høj raslen og flere dyr bevægede sig tæt på mig i buskadset. Da jeg standsede, standsede dyrene også. Jeg satte mig langsomt ned på hug for at se ind under buskene, men i det jeg satte mig ned, ramte jeg en gren der knækkede. Det var igen signal til dyrene, der røb af sted i flere retningen. Jeg så to der ikke var mere end 6-7m væk fra mig og synet var lidt afskrækkende. Parallelt med mig løb to vildsvin og på lydene kunne jeg høre at der sikkert har været 4-5 i alt. Heldigvis var de mere skræmte end mig og de forsvandt hurtigt dybere ind i skoven.  lidt senere da jeg gik på en mindre sti, begyndte det at lugte. Først kunne jeg ikke fastsætte lugten, men så slog det mig, at det var sådan der lugtede på offentlige toiletter.  Pludselig så jeg noget der lignede en hjemmelavet indhegning med grene. Da jeg kom tæt på kunne jeg se, at der var lavet en jordhule med en dør af træ. Der var en hængelås på døren, men den var åben.  Jeg vidste ikke om jeg skulle gå ind i indhegningen og undersøge jordhulen men min nysgerrighed vandt. Jeg var dog ikke så nysgerrig, at jeg kigge ind i hulen, men inden for indhegningen var der potter og pander og et lille bålsted. Jeg gik ud af indhegningen på modsatte side men gik kun så meter før jeg igen måtte stoppe op. Foran mig var endnu en hytte, hvor poser af gamle ting og tøj stod udenfor. Jeg var landet i et samlingssted for hjemløse. Jeg besluttede mig derfor at liste tilbage forbi den første hytte og videre op af bjerget men i en anden retning. Senere tilbage ved Pia og drengene fortalte jeg om begge oplevelser, hvortil Pia prompte svarede, at jeg ikke fik lov til at gå nogen steder før jeg var bevæbnet.  Med bevæbnet mente hun mindst en peberspray, sådan en kunne hun også bruge, når hun selv gik tur med Alfi. På arbejde fik jeg  en kollega til at finde en Militærforretning, hvor de havde peberspray og Onsdag da jeg kom hjem, kunne jeg stolt give Pia en noget anderledes gave, en dem man normalt giver Piger. Pia er nu ejer af en peberspray, som jeg så kan låne når jeg går ture i skoven.

Søndag morgen startede jeg kl. 8:00 med at mødes med Hans der er direktør for Coloplast i Ungarn. Vi havde sat hinanden stævne for at bestige det nærtliggende Pilis bjerg. Hans er det sidste medlem, der skal med til at bestige Grossglockner til July. Vi valgte den stejle tur direkte op gennem skoven af de små stier, men modsat Lørdag morgen mødte vi kun firben ingen vildsvin. Tilbage igen var Kristina hans kone og to drenge ankommet hjem til os, hvor vi tilbragte de næste 5 timer med brunch, badning og kaffe på terrassen.

Det er nu Mandag og vi har haft fri hele dage. Vejret har også haft fridag. Først var det overskyet, så blev der solskin, så vi kunne komme i poolen og sidst på eftermiddagen blev det regn og torden, men så er det godt man kan lukke skøderne for vinduerne i stuen og give drengene en kulturel opdragelse med ”the Matrix” for ful drøn sammen med popcorn og Cola.

Szia Fam. Mortensen

No comments: