Monday, April 21, 2014

Skansen og citron formage



Super pizza med fantastik ost


To kaffesøster


Brunch hos familien Poulsen og som altid med masse af lækker mad


Her er vi en tur på den lokale "jarl hede" med gamle Ungarnske svin


Thomas go en Liverpool fan


Endnu en liverpool fan der netop har fået at vide at de vandt søndagens kamp og nu er endnu tættere på det engelske mesterskab


Normal er jeg ikke meget il selfi, men her er jeg lige ude og teste mit nye cykeltøj




Ugen gik hurtigt da vi havde planer for paasken og fordi drengene have ferie hele ugen. Pia og drengene havde en paaske aftale med en af deres gamle klassekammerat, Veronika og hendes mor, Barbara. Det var en aftale der blev klemt ind i en travl Torsdag, men baade Pia og specielt drenge nöd tiden sammen med deres gamle klassekammerat. Faktisk var Emil ekstrem lettet, for som han sagde, for da vi rejste til Ungarn fik han ikke slaaet op men en pige fra klassen, men Veronika kunne berolige ham med at kærsten havde funden en anden kärste, saa han skulle ikke föle sig forpligtet til noget.

Allerede Torsdag eftemiddag kl. 16:30 körte vi fra Salzburg mod Ungarn, hvor vi skulle bo hos Familien Okkels. Normalt vil saadan en köretur tage 5 timer, men allerede paa vej mod Wien opdagede vi, at vi ikke var de enseste der skulle paa paaskeferie. Jeg er sikker paa at de fleste Östeuropäre, der arbejder i Östrig eller Tyskland ogsaa var paa vej hjem til Ungarn, Romänien eller Balkan. I stedet for 5 timer tog det 7 timer at köre til Ungarn, ikke den bedste start for ferien, men det var nu utroligt rart at gense familien Okkels og especiel for Pia var gensynet med Mette, hendes kaffesöster,  länge ventet.....og igennem week enden blev det til adskellige ekstra kopper kaffe end normalt, blot for at indhente det forsömte.

Fredag havde jeg en aftale med min paraglider ven Robi, vi mödtes og med en trejde paraglider og körte til Kalosca, hvor den forladte flyveplads ligger, hvor man kan blive trukket op i 700-800m höjde. Jeg havde 3 flyvninger, hvilket var fantastisk da sidste gang jeg flöj var da vi var i Ungarn sidste gang.....det er ikke meget jeg flyver i Östrig...endnu.

Fredag var ogsaa dagen hvor Kasper og Emil besögte deres gamle skole. Det var glädens gensyn og de havde virkelig en fantastisk dag, som de stadigväk taler om. Fredag hyggede Pia og Mette og det blev ogsaa til en enkelt tur til Budapest. Om aftenen mödtes vi med familien Poulsen paa et lokalt pizzaria, hvilket var en god opvarmning til vores tur sammen med dem til Italien til sommer.

Lördag var i hyggens tegn og lidt indköb. Jeg maa hellere gaa til bekendelse for Thomas og jeg skulle lige ud i designer outlettet og köbe et par skjorter. Thomas kom hjem med 6 skjorter, jeg kom hjem med 2 par skjorter.....og et par bukser og adskillige cykelbeklädninger, saa nu er jeg baade klar til outdoor og indendörs aktiviteter. Om aftenen blev det til ekstrem hygge med baade familien Okkels og Poulsen. Först grillede mändene mens resten af maden blev tilberedt af pigerne og det blev til mere end rigeligt med mad, ikke mindst citron formage. Vi kunne dog ikke spise halvdelen af skaal nummer 2.

Söndag var vi en tur paa Skansen...nej ikke den med Sussi og Leo, men en lokal Skanse, som er noget der ligner vores Jarl hede. Det store tillöbsstykke var paaske traditionen, hvor mändene maa smide vand paa pigerne, men desvärre naaede vi ikke at opleve det. Som om skäbnen ville hjälpe, saa begyndte det at regne de sidste 5 min. vi gik tilbage til bilen, saa lidt vaade blev pigerne.

Nu er vi hjemme igen, jeg var ude og teste cykeltöjet. Kasper og Emil har slappet af med deres Laptop, Camille er kommet hjem fra Pauli og Pia er paa facebook. Vi skal ikke grille og vi har spist mad, men nu er vi klar til smölferne.....med tysk tale pa den lokale station.

Servus Fam. Mortensen

No comments: