Saturday, October 3, 2009

Endnu uge med uheld

Kasper, Emil og Jeg var på cykeltur langs kommunengrænsen sammen med 1-4 klasse fra Deres skole. Da vi kom hjem opdagede vi, at både Kasper og Emils baghjul var flade, de syntes godt nok det havde været lidt hårdt at cykle :-)





Dette er et billede fra den strækning på Untersberg, der kaldes Dobblersteige. Stignngen er i ca. 1400m højde og som I kan se så er der en grund til at den er katagoriseret som en sort stigning




Her starter vi på vandretur i et bjergområde der kaldes Almbachklamm. dette er et fantastisk område og helt sikkert et sted alle vores kommende besøgende skal opleve.





En stor del af vejen er gangbroer, der snor sig gennem en bjergkløft, hvor der løber et lille vandløb







Billederne kan ikke hamle op med det virkelige syns og høreindtryk når man går i kløften, men man kan dog godt fornemme hvordan senariet må være.







Her overbeviser vi Kasper og Emil om at kildevand i bjergene er noget af det reneste man kan få og at det faktisk kan drikkes direkte ved udspringet....... Pia har det stadigvæk fint her en dag efter turen.



Vi endte vores vandren ved Tarressia vandfaldet. Det er ikke stort, men midt i den small kløft er det et fantastisk syn. Kasper fandt en plads nær vandfaldet og var også helt væk i omgivelserne i op til flere minutter



BANG sagde det og jeg mærkede hvordan jeg blev slynget tilbage. Jeg var på vej til arbejde og holdt i et kryds med 3 biler foran mig og pludselig kom der en bil bagfra der torpoderede mig. Heldigvis skete der ikke det helt store, hverken med bilen eller mig. jeg fik dog et hold i ryggen (ikke nakken), som her søndag næsten er helt væk.
,
Skolen er også godt i gang. Camilla er begyndt at få flere praktiske fag, der kræver udstyr. Bla. skal hun have madlavning, hvor alle eleverne skal have forklæde og hovedebeklædning på for at deltage. Kasper og Emil er startet i en form for fritidsordning, hvor de i 1½ time leger med andre børn og derefter får 1½ times lektielæsningshjælp. Dette er en fordel for både drengene og Pia og Jeg. Dels lære drengene flere skolerelaterede tyske ord også er Pia og Jeg fri for at måtte give fortabt over de tyske lektier. Vi kan så fokusere på de Danske lektier/øvelser vi har med børnene. Kommunen har etableret en form for "følges i skole" koncept, hvor der forskellige steder på vej til skolen er opsamlingspladser, hvor børnene så står og venter på det hold børn der kommer fra opsamlingspunktet længere væk. På den måde mødes alle børnene i kvarteret om morgenen og man lære hinanden bedre at kende.
,
Lørdag tog hele familien på vandretur til Almbachklamm. Et fantastisk naturområde, der skal ses for at forstå, hvor storslået det er. Vi har dog forsøgt via billederne i denne uge, at give et kort indblik i området. Turen startede godt, men som den skred frem begyndte Emil, at få ondt i den fod han forstuede i sidste uge. Han var dog stædig og vill fortsætte til vandfaldet. På vej tilbage måtte jeg bære ham det meste af vejen. Camilla begyndte også at få ondt i det ben hun var blevet opereret i og jeg fik ondt i ryggen jeg havde forstuet i biluheldet. På et tidspunkt faldt kasper og skrabte benet og Alfi der også var med, havde trukket så meget hundesnoren, at trykket fra halsbåndet fremkaldte noget, der lignede falsk strubehoste. Pia var faktisk den eneste der ikke ved turens afslutning var skadet. I dag er vi dog alle kommet os, Hunden gør normalt, Kasper og Emil har været ude på trampolinen og jeg har også motioneret. Camilla har vi ikke set noget til i dag da hun var til fest om aftenen, men vi ved pr. telefon at hendes ømheden i benet også er væk.
,
Så nu hvor hele familien er frisk igen, ser vi frem til næste uge,
,
Servus Fam. Mortensen




























No comments: