Sunday, January 17, 2010

Danmark versus Østrig

Ugens opskrift: Hakkebøf på rugbrød og æg, med rødbede salat og vindruer. Som altid bliver hakkebøffen fantastisk når den laves på grillen og retten er da også en glimrende afveksling i forhold til meget grilmad.


Julegaverne (Nintendo) er helt sikkert faldet i Kasper og Emils smag.....sådan her kan de sidde i op til 8 timer uden at røre en muskel.
Det er ikke fordi det har sneet ind i vores badeværelse, men kasper og emil havde produceret så meget skum at de kunne lave huler.

Et fantastisk stemningsbillede hvor skyerne hænger lavt en tidelig morgen.

Senere på dagen kom solen rigtig godt igennen også får Untersberg sit eget helt specielle udseende.
Når man nu sidder i en togkupee i mellem Danmark og Østrig og ingen kniv og gaffel har må man improvisere. Med Pia's neglefil set og en plastikske fik vi både skåret boller og smurt smør og marmelade.
En stille uge. Jeg var faktisk i Danmark til møder, børnene var i skole og Pia har fået strikket både huer og tasker. Vejret gik fra minus 15 grd. til +4 grd. om søndagen, men sceneriet mellem mandag og Søndag var noget af det bedste vi har set ind til nu. Den konstante vekslen i skydækket, frost, sne og lyset bliver ved med at forbløffe os og selv om det er sagt før, så bliver det svært at flytte fra denne fantastiske udsigt når vi engang skal hjem.
,
Vi står overfor et dilemma. Det blev gjort klart i denne uge da Kasper kom til Pia og udtrykte sin bekymring: Mor, når vi nu bor i Østrig så er vi da stadigvæk dansker ??, jeg er nemlig kommet i tvivl om, hvem jeg skal heppe på når nu Danmark skal spille håndbold mod Østrig !!! Det er et virkeligt dilemma, når der er skiløb eller skihop så er vi ikke i tvivl, så er det Østrig vi hepper på, men hvad med fodbold og håndbold ?? Efter grundig eftertanke så er vores 3 års ophold i Østrig, jo næsten som en meget lang ferie, så jeg tror vi holder fast i at heppe på Danmark. Vedr. ski så hepper vi fortsat på Østrig, der er jo aldrig danskere med alligevel :-)
,
Lørdag var dagen da jeg tog på bjerget. Denne gang var det Flachau, men det skyldes mest, at efter jeg var kommet 30 km. hjemmefra informerede bilen mig om, at jeg skulle tanke op inden 90 km. Dette var jo meget godt da der er 60 km. til flachau og 60 hjem. Jeg havde altså lige nok diesel hvis jeg ikke tankede op. Jeg planlage naturligvis at tanke, men da jeg prøvede at finde min pung, opdagede jeg at den lå hjemme.....så Flachau blev valgt da det ligger tættest på Salzburg og dermed behøvede jeg ikke vende om og hente min pung. Dagen var perfekt, jeg ankom som et af de første på toppen, men krystalklar himmel og tomme brede løjper, der lige var præpareret, mere kan en fanatiker inden for skiløb ikke forlange.
,
Søndag tog vi til Alpenmar, syd Europas største vandland. Det er 3 gang vi besøger stedet og selv om det er dyrt at komme ind, så nyder hele familien de timer vi tilbringer i vandet. Pia bliver revitaliseret i de varme og udendørs jod bassin, Camilla får varmen og massage i de varme spabade og solarium. Kasper og Emil elsker bølgebadet og rutschebanerne.
,
Ugens opskrift: Hakkebøf på rugbrød og æg, serveret med rødbede salat og vindruer. Hver gang jeg er i Danmark får jeg bud fra Pia om at tage et ugeblad med hjem. I denne uge blev det: Ude og hjemme, hvor de bragte 7 opskrifter, hvoraf vi har prøvet 3 i denne uge. Ingen af den var grilopskrifter, men både denne opskrift og den senneps marinerede svinemørbrad blev lavet på grillen. Kød på grillen bliver nu altid lidt bedre end i køkkenet. Tips til hakkebøffen er, at oksekød altid har brug for rigeligt salt, så når der står 1½ tsk. salt til 600g hakkekød så passer det.
,
Emil spurgte på vej hjem fra Alpenmar om vi ikke kunne besøge stedet igen i næste week end. Men næste week end får vi skigæster fra Danmark, de første af 5 hold, der kommer hen over vinteren, så det må forventes der kommer en del skibilleder næste uge.
,
Servus fam. Mortensen



No comments: