Sunday, December 5, 2010

Den onde ånd og den gode tid

Så er Kasper og Emil begyndt på kemi og fysik i skolen. Her forsøger de at få en tom tepose til at svæve ved at sætte ild til den.


Her er Emil i gang med at samle den første Adventsgave


Der er pyntet op med julefarver, selv Pia's billeder er begyndt at tage farver efter sæsonen.


Torsdag skulle Kasper og Emil igen til Judo og som altid glædede de sig. Jeg har på fornemmelsen at Judo ikke kun gavner som sport, men for Kasper og Emil tror jeg også det hærder dem. Det var i hvert fald hvad der var sket da jeg kl. 19:00 hentede dem i hallen, hvor de træner. Emil kom ud med næseblod på hans hvide træningsdragt og Kasper gik skævt med hovedet, da han havde fået en fod i halsen. Iht. Emil var grunden til hans næseblod, at 3 drenge 3 gange havde taget fejl af en bold og Emils hoved, da de spillede rugby som en del af Judo træningen.


Fredag aften var der julefrokost i Grundfos. Selve julefrokosten blev afholdt på det nærtliggende slot Hellbrunn, hvor der også var Christ kind marked i slotsgården. Så vi startede stå der mellem julepyntet juletræer med nyfalden sne, hvor vi drak Glüwein og spiste varme saltristede kastanjer. Det blev sent fredag…..eller tidlig morgen før jeg var hjemme, men det skyldtes alle de kollegaer, der brugte deres lettere beruselses til at ønske mig tillykke med mit nye job og saliggøre, hvor dejligt det havde været at arbejde sammen med mig. Jeg er ikke sikker på, jeg under normale omstændigheder på arbejdet ville have fået de samme tilkendegivelser, men de varmede naturligvis, speciel i denne kolde juletid.

Vi er nu i December måned og med December kommer også Krampus arrangementerne. Krampus er den onde juleånd, der plager de børn, der har været uartige igennem året. I den moderne udgave er det stadigvæk grusomme væsner med horn og skrækkelige ansigter, men det er ikke længere børn de går efter. Inden i de fleste Krampus dragter befinder sig unge mænd mellem 16-25 år, så de mest eftertragtede personer at tugte er de unge piger, hvilket både er noget de unge mænd og piger begge syntes er vældig sjovt. Camilla og hendes veninder er i hvert fald fuldstændigt grebet af Krampus feberen og i indeværende uge har hun været til 4 Krampus arrangementer. Sidste arrangement er i dag, hvor hun var ekstra spændt da det var et Krampus løb, de skulle til. Det betød at hun iførte sig lange underbukser og derefter tykke jeans. Grunden er, at Krampus har piske som de bruger til at slår pigerne henover lårene. Denne aften skulle pigerne gennemføre løbet i en indhegnet strækning, hvor de ikke kunne undslippe de mange Krampuser med piske. Det bliver spændende at høre hvordan det er gået og hvor mange blå mærker hun har fået.

Søndag startede vi den rigtige skisæson på de kendte og nærtliggende skiløjper. Drengene og jeg tog derfor til Flachau, hvor vi stod på ski i 3 timer i fantastisk vejr og nogenlunde sne. Det var noget vi alle blev godt trætte af, så resten af søndagen tilbragte vi med afslapning og en lille morfar på sofaen.

Ved middagsbordet søndag begyndte drengene at drille Camilla. Camilla var ikke sen til at give igen og efter et stykke tid med drilleri hen over bordet, sluttede Emil med at annoncere at han skam var glad for Camilla, men han ville ønske hun var ældre. Det kunne vi andre ikke rigtigt forstå, så vi bad ham uddybe udmeldingen. Det er da logisk sagde han, hvis hun var ældre ville hun være flyttet hjemmefra. Logikken fejler ikke noget, men jeg tror nu han kommer til at savne Camilla, når hun engang i fremtiden flytter hjemmefra.

Nu er julen og skisæsonen skudt i gang, julekalenderen i fjernsynet er startet og kalenderlyset er begyndt nedtællingen til juleaften. For drengene går tiden alt for langsomt, hvorimod Pia og jeg syntes den går hurtigt. Men en ting er sikker, vi glæder os alle til juleaften, juleferien hjemme på Pindsvinekrattet og Nytårsaften.

Servus Fam. Mortensen.

No comments: