Sunday, January 16, 2011

Vandresæk og farvel

De mange fine afskedsgaver fra kollegaerne i Østrig


Så holdes der tale på tysk, jeg tror faktisk de forstod mig, ellrs har de i hvert fald været gode til at grine på de rigtige tidspunkter :-)


Så er mandel jagten gået ind og risalamendaen faldt faktisk i kollegaernes smag.


Fredag holdt vi afslutning på mine 2½ år i Østrig. Både hos Grundfos og hjemme hos os. På arbejdet var der reception kl. 12, hvor de nærmeste 15-20 medarbejder og kollegaer deltog. Det blev en helt overvældende ceremoni, hvor jeg faktisk blev helt beæret over de mange varme intentioner, tanker og gaver jeg fik. Fra Grundfos fik jeg en gavebevis på 3000 kr. Fra vores Direktør i Østrig, der selv har boet i Ungarn i 4 år, fik jeg en bog (Ungarns for udlændinge) og en CD med tegnefilm med Ungarsk tale. Fra de nære kollegaer fik jeg en vandresæk, der skulle illustrere når karlene på gårdene skulle skifte job. Når de skiftede fra en gård til en anden fik de lidt af hvert med på turen. I min vandresæk fik jeg en snaps, to oste et brød, lidt bacon, marmelade og to små salamipølser. Fra vores logistikchef fik jeg en Grundfos motor som jeg så kunne bruge som reservelager, når jeg selv får ansvaret for den Ungarske motorproduktion. Fra Rudi Martini en god kollega, der selv er lidt af et sproggeni fik jeg yderlig to ungarske tegnefilm. Rudi har lært at tale dansk ved at optage danske børnekanaler og brug dem som undervisning. Fra Johan Meikel jeg har kendt fra før jeg flyttede til Østrig fik jeg en bog. Johan og jeg har haft det med at udveksle refleksioner omkring livet og jeg har tidligere givet ham en bog og nu var det åbenbart min tur.


Jeg fik sagt farvel til kollegaerne på arbejder, men om aftenen havde jeg inviteret mine 6 regionale kollegaer på en rigtig dansk julefrokost. Programmet var følgende: Sild, karrysalat og laks. En fiskefile med remoulade og derefter gik vi over til varme retter, varm leverpostej, men bacon og champignon. Så kom medisterpølsen med vredenkål og derefter flæskesteg og brune kartofler. Selvfølgelig sluttede vi af med risalamande med varm kirsebærsovs. De havde godt nok prøvet fiskene, og flæskestegen, men resten var faktisk for de fleste en ny oplevelse. Selv vores Danske Regnskabschef Hans Jørgen havde ikke prøvet vredenkål, så middagen var en god oplevelse for alle. Der var to yderlige overraskelser de ikke havde regnet med. Selvfølgelig skulle vi finde en mandel i risalamanden og der var også en fin mandelgave. Efter maden skulle vi traditionen tro have pakkeleg. Igen en tradition de ikke kendte, men hurtigt blev begejstret over. Som drikkevare fik vi naturligvis øl og snaps til silden, rødvin kendte de, men da vi skulle have blå gajol efter middagen meldte de pas. Grunden er at Østrigere ikke bryder sig om lakrids. Aftenen endte godt….og sent.

Lørdag fik Camilla 8-10 venner på besøg, så der blev festet godt igennem i kælderen. På et tidspunkt kom Camilla og sagde at hendes venner godt ville hilse på os. 1 min. Senere var 10 mere eller mindre fulde unge mennesker troppet op i stuen. I stuen stop Pia’s nye hulla hopring, der vejer 1,2 kg. Og der gik ikke lang tid før der var kø om at prøve ringen.

Sædvanen tog jeg på bakken søndag. Desværre havde vejret hele ugen været utroligt varmt, op til 12 grd. Sneen var derfor ikke den bedste, men vejret var fantastisk. Hen på søndagen sad jeg på terrassen i korteærmer uden at fryse. Sidste week end, havde Kasper og Emil og jeg aftalt at vi hver week end skulle have noget mandehørm, så denne søndag tog vi til vores lokale badeland i Berchstengaden, hvor vi tilbragte to dejlige timer mens Pia og Camilla hyggede hjemme på Göllstrasse.

Søndag aften, vi har lige spist en fantastisk kylling på dåse, med løgkartofler, hvidløg og friturestegte pomfritter. Drengene er på vej i seng og vi andre er meget tæt på sofaen. Næste week end kommer der igen gæster, så der er dømt rekreation.

No comments: