Sunday, February 10, 2013

Så skete det igen.......

Flot udsigt fra take off pladsen...første paraglider er i luften


en halv time senere.....endnu en trælanding af mig


Derefter blev der brugt 2 timer på at fælde 3 træer for at få paraglideren ned


Næsten færdig


Selv om man har lavet en trælanding kan man godt more sig om aftenen



Dagen der på, hvor vi bryggede øl hos Brian....ikke med den største motivation. Her testes øllets sukkerindhold



Hele ugen havde der været et forfærdeligt vejr med regn, slud og overskyet. Det var derfor timing da Fredagen var en arbejdsfri dag, hvor vejret viste sig fra den perfekte side…..i forhold til paragliding. Kl. 10:30 mødtes vi ved den nedlagte landingsplads og gik de 2 km. til toppen af bakken/bjerget. Her tog vinden til og pludselig var alt perfekt, vind, solen skinnede og der var ikke for mange andre paraglidere. Jeg startede som den første og det gik rigtigt godt, der var opvind 2-3 steder på bjerget, så at blive i luften var ikke et problem. Efter en ½ time begyndte jeg at blive lidt mere modig og da jeg nærmede mig udkanten af bjerget, hvor man normalt drejer væk fra bjerget og op imod vinden for at lave et 180 grd. drej, besluttede jeg mig for at flyve lidt væk fra bjerget og forsøge at lave et 180 grd. drej ind mod bjerget…..dårlig beslutning. Når man drejer sammen med vinden op ikke op mod vinden får man pludselig en fart der er lig paragliderens fart (36 km) og vindens hastighed (20 km) til sammen 56 km. Udfordringen er, at hvis man ikke får drejet meeeeget skarpt så flyver man direkte mod bjerget med 56 km i timen. Jeg fik drejet halv skarpt, med det resultat, at efter  180 grd. drejet, var jeg så tæt på jorden og siden af bjerget, at jeg mistede opdriften. Som i slow motion så jeg træerne og jorden komme op imod mig, jeg vidste hvad der ville ske, snart ville jeg ramme træerne med fødderne og hvis fødderne var samlet ville kroppen fungere som en mejsel, der kiler sig ned imellem grenene…hvis ikke man rammer en stor gren og kroppen tilter rundt eller hvis man ikke kan holde benene samlet og man får fødderne på begge side af en gren, hvilket vil komme til at gøre ondt et bestemt sted i meget lang tid. Jeg ramte toppen af træerne, fødderne var samlet, og da jeg har tidligere erfaring i trælanding, holdt jeg hovedet koldt og ålede mig ned gennem grenene og landede elegant på jorden. Skærmen derimod hang med linerne filtret ind i 3 træer. Heldigvis havde en af de andre paraglider en Gardena folde sav med (20 cm. klinge) som vi så brugte i 2 timer til at fælde 3 træer og skære skærmen fri. Jeg er nu fuldbyrdet medlem af paraglidernes træklub og det betyder også, at jeg ikke igen har tænkt mig at udfordre skæbnen med endnu en trælanding.

Lørdagen startede med madlavning. vi fik besøg af Familien Poulsen og Hansen og retten var en tro kopi af hvad vi fik serveret hos Helle og Keld i julen. En fantastisk tomat/fersken suppe med karry, en steak salat med ristede rugbrød og en pæretærte. Alt blev lavet fra bunden selv rugbrødet blev bagt for senere at blive ristet ind til tørre klumper. Vores største problem var at finde et stykke oksekød, da Ungarerne absolut ikke har tradition for oksekød. Heldigvis fik vi hjælp af Jannek, der kendte en slagter, der solgte importeret oksekød fra Brasilien. Han skaffede et fantastisk stykke Tenderlion/inderfilet klump på 2,3 kg. der blev skåret i 2 cm. stykker og grillet. Resultatet var fantastisk og det var næsten blasfemi, at skære det i strimler til steaksalaten, men alle var vilde med salaten.

Allerede 12:30 søndag tog vi af sted til Familien Poulsen, hvor Brian havde sat mig stævne med en omgang ølbrygning. Sidste lørdag lagde han sig jo syg, netop som vi skulle brygge øl. Det var rigtigt hyggeligt, men ikke helt det samme som hvis vi havde brygget en lørdag, hvor vi både havde tid og lysten til at dele et par øl samtidig. I dag var det søndag og ingen af os havde lyst til alkohol. Mens vi bryggede øl var Pia og Anna på shopping, drengene spille computer med Mark, så alle var glade.

Det er nu søndag aften, vi er igen fuldstændig mætte efter en fantastisk rømerkylling med champignon sauce og rodfrugter. Vi er alle enige om at vi skal tidlig i seng, når bloggen er færdig, når Kasper og Emil er færdige med sine lektier, og Pia har fået sin aftenkaffe.

Szia Fam. Mortensen

No comments: