Sunday, April 28, 2013

Biluheld og Birketræssaft

Det var kun nummerpladen der tog skade da Pia blev påkørt


En af Pia's nyeste kreationer, en sommer kjole til det gode vejr i Ungarn



Et berømt hus i Kiev med dyr og monster over det hele


Sagnet siger at hvis man lægger en mønt under poten og visker et ønske i øret så bliver det opfyldt


Telefonen ringe midt i et møde, det var Pia men jeg tog den ikke, da vi var i møde. 2 min. senere ringede den igen og igen var det Pia. Jeg har i gennem årene lært, at når ens kone ringer med 2 min. mellemrum så bør man tage telefonen. Det var tydeligt der var noget galt da jeg tog telefonen og ganske rigtigt, så var hun og drengene på vej til skole blevet påkørt af en bil bagfra. Heldigvis var der ikke sket det helt store og heldigvis var føreren af den anden bil venlig, så de nødvendige papir blev udfyldt uden bøvl. Ved et tilfælde kom Pia’s veninde Inger forbi da det lige var sket, så hun kørte drengene i skole. Om det var skæbnen ved jeg ikke, men næste dag var Inger involveret i et uheld magen til Pia, hun blev påkørt bagfra men denne gang blev bilen lettere skadet så den næsten ikke kunne køre hjem.

Jeg er nød til at nævne vejret. I en hel uge har der været mellem 25 og 30 grd. incl. her i week enden. Desværre er poolen ikke gjort klar endnu, men pool manden kommer torsdag næste uge, så vi håber det gode vejr holder.

Kasper og Emil er så småt ved at gå i studie mode. Det er første år de skal op til eksamen i alle deres fag. De har derfor fået et ”hvordan man får en god eksamen guide” med hjem. Den indeholder eksamens tips og en vejledning samt skabelon i timeplanlægning for de næste 3 uger om hvornår de forskellige fag skal læses op. Drengene har også med fulde alvor meddelt os at vi ikke må lave aftaler de næste 3 week ender, da de skal læse op til eksamen. Vi er naturligvis glade for deres motivation, men måske er de lidt for hårde ved dem selv, de skulle jo nødig blive stressede.

Jeg var 3 dage i Ukraine, hvor jeg opholdte mig i hovedstaden Kiev. Vi var så heldig at få en 3 timers guided tur, hvor vi så mange af de fantastiske historiske bygninger og levn fra komunisternes regime. Maden var også utroligt spændende, meget bliver spist rå. F.eks. kom der tallerkner ind med friske grøntsager man så kunne spise som snacks. Men det var ikke kun grøntsager man kunne spise som snacks, urter som persille, dild og lignende blev serveres uden tilbahør. Det var også der jeg for sørste gang smagte frisk birketræssaft. Det smager næsten som vand, så man blander lidt lime og mynte i, men det er helt sikkert utroligt sundt.

Week enden er gået med hygge i det gode vejr, en cykeltur med drengene, årets første græsslåning og en vandretur i bjergene. Pia fandt min mores juice presser frem og forsøgte sig med hjemmelavede juicer…..det skulle jo være så sundt. Første blanding var 3 gulerødder, lidt squash og en god klump ingefær. Den har helt sikkert været utroligt sund, men en stor klump ingefær er alt for meget og drikken var utrolig bitter, så vi måtte finde æbler og appelsiner for at gøre den drikkelig.

Det er nu søndag, drengene er færdig med lektier, jeg er færdig med bloggen, Pia er færdig med sin power nap og nu skal vi til at lave hjemmelavet pesto til grillet mørbrad……mums.

Szia Fam. Mortensen




No comments: