Monday, April 1, 2013

Sne, Pulled pork og bønnespire

I ugens løb fik vi næsten 20 cm sne, hvilket man ikke kan huske hvornår det sidst er sket i Ungarn. Heldigvis havde vi Camilla til at skovle sne


Selv Alfi nød at Camilla besøgte os.


Meget lidt umoderne, men spændte biografgænger, klar til 2 timers film med 3D briller, cola og pop corn


Den kaldes Frankenstein's kat og er kun et tøjdyr, i hvert fald ind til nu, jeg ved ikke hvilke videnskablige eksperimenter Pia har planlagt


Mere klar til landskamp kan man hvist ikke blive, desværre spillede vi kun 1-1


Pulled pork med hjemmelavet cool slaw, boller og barbercu sovs



En anden specialitet vi prøvede, var friskbagt rugbrød, gargonsolosmør, røget kartofler på grillen, løgringe og to stykker groft bacon.....mums og fantastisk :-)


Hvis vejret ikke er til paragliding så må man finde andre metoder til træning


De første tegn på forår: Solen, varme og drengene der leger udenfor.


Som altid når Camilla kommer på besøg har hun nogle ting der skal ske. Håret skal farves og klippes, der skal handles noget tøj og så er der altid bestilling til bestemt mad. Denne gang var det fisk, så tirsdag fik vi et fantastisk stykke laks med dejlig sød sennep på toppen og grillet på grillen. Normalt er det Pia der er på tøj shopping med Camilla, men denne gang var det mig hun ville have med. Camilla er netop startet på Power Plate træning så hun manglede det rigtige fitness tøj til træningen. Derfor startede vi onsdag med at køre til Decatlon, hvor vi fandt det helt rigtige udstyr. Nu har jeg efterhånden paraglided i 8 md. uden en reserveskærm, så efter indkøb i Decatlon kørte vi ind til Budapest, hvor vi mødtes med en af mine trænere. Han havde en brugt reserveskærm med, som vi i øs regnvejr fik monteres korrekt før vi igen kørte hjem.

Torsdag kørte Camilla med til Tatabanya, hvor jeg sagde farvel til hende på banegården. Vi håber alle at hun snart besøger os igen, men som hun selv siger, så har hun en masse lektier og eksamener fra nu og til sommerferien, så hvis vi vil se hende, skal vi komme til Salzburg….det gør vi så nok.

Der er ikke en lang påskeferie som i Danmark her i Ungarn, kun søndag og mandag, er helligdag. Jeg havde dog en feriedag fra sidste år som jeg manglede at bruge. Den brugte jeg Fredag og den blev brugt yderst fornuftigt, for jeg manglede at købe en ting, før jeg er fuldt ekviperet til paragliding i 2013. Jeg havde bestilt en variometer (højdemåler) over nettet, som skulle hentes i Budapest.  Jeg syntes også det var på tide at købe min fødselsdagsgave fra Pia som jeg endnu ikke havde fået købt. Gaven blev et par paragliding hansker til minus 10 grd. der både kan bruges til paragliding og bjergbestigning, det må da kaldes en win win situation.

Lørdag var vi på storindkøb da alt har lukket Søndag og Mandag. Vi startede også om Lørdagen med madlavningen til Søndag aften. En stor nakkekam på 2,2 kg. blev lagt i en saltlage og lørdag aften, blev den taget op og gneden ind i en tørrub af paprika, farin og hvidløg. Den hvilede derefter hele natten og kl. 6:00 næste morgen stod jeg op og satte den i ovnen ved 100 grd. Søndag formiddag lavede Pia nogle fantastiske burgerboller og jeg blandede en speciel barbecue sovs med røget smag. Alle glædede sig til om aftenen hvor vi skulle smage kødet eller ”pulled pork” som det kaldes, så for at fordrive tiden tog vi i biografen hvor vi så ”Jack og bønnespiren” i en moderne action film udgave. Tilbage igen (12 timers i ovnen) blev kødet revet fra hinanden med to gafler og serveret med hjemmebagte boller og sove. Alle syntes det var en succes og heldigvis var der nok til to dage så aftensmaden i dag står igen på pulled pork.

Søndagen blev store oprydnings og smide væk dag. Vi har nok kasseret halvdelen af vores tøj og sko, det meste fra Kasper og Emil der igen er vokset, men også Pia har smit to store sække tøj ud….om det var fordi hun også er vokset tør jeg ikke spørge om ;-) Ellers har vi nydt den spæde start på foråret med sol på terrassen og en omgang bueskydning i baghaven.

Det er nu søndag og solen er ved at gå ned, men det er noget vi har set frem til, da vi snart skal spise resterne af vores ”pulled pork”.

Szia Fam. Mortensen








No comments: