Sunday, May 5, 2013

Bordbøn og sommer

Først starter man med at fylde vand i poolen

Så ligner man op på rad og række klar til den første dukkert


Start signalet er givet og folk springer


Første kontakt med det "kolde" vand


Det er nu dejligt selv om det er kold


Bagefter er det nu godt med en kold øl i skyggen


Vi tager vores opgave som religionslærer meget seriøst nu hvor drengene skal konfirmeret. Som nogen sikkert husker tog Pia drengene med til foredrag ved Nick, manden uden arme og ben, som viste sig var en noget der kunne minde om et vækkelsesmøde (Vi vidste det ikke). Pia stoppede ikke her med at påvirke drengene ubevist så vel som bevist. I bilen på vej til skole bliver drengene gennemterpet med fadervor og trosbekendelsen. Pia er nu nået et stadie hvor hendes egen viden ikke slår til, så hun har rådspurgt sig andre steder. Først blev vores egne bøger gennemsøgt, men eneste fund var en salmebog og biblen. Biblen viste sig at være alt for svær at tolke eller forstå, så Anna vores gode ven, lånte Pia ”Biblen for de små” så gik det meget bedre. Pia stoppede heller ikke her. På facebook annoncerede hun, at der var problemer med kvalitetsmateriale om kristendommen, hvortil en af vores gode venner i Danmark, Dorthe, der arbejder hos Viborg statsadministration tråtte til med en hjælpende hånd. Nu har vi fået link til alt i mellem himmel og jord (bogstavligt betydning) omkring kristendom, konfirmation M.v. Det er selvfølgeligt sundt at drengene får et fornuftigt forhold til kristendommen, kender historien og indholdet i budskabet, men det skulle ikke undre mig at Pia en dag vil have indført bordbøn for at lære drengene kristne skikke, men så siger jeg stop. Alt terpen skal foregå i bilen, så måske var det på sin plads, med de bilister der er i Ungarn, at der bliver bedt en Bilbøn før hver start.

Torsdag var en dag vi havde set frem til da det var dagen, hvor poolmanden kom for at starte poolen op. Hvad vi ikke havde kalkuleret med var at det tager over 24 timer at fylde poolen og derefter 3 dage at varme den op. Da det derfor blev lørdag og den offecielle opening skulle foretages sammen med Familien Poulsen, var vandet ”kun 24” grd. Vi overlevede og havde trods alt en hyggelig aften. Lørdag var også aftenen hvor Pia og Brian konkurrerede. De havde hver forberedt deres egne Spare Ribs og jeg var så grill mester. Pia’s var importeret fra Østrig og Brians var fra den lokale slagter. Tilberedningen havde været nogenlunde ens, men to ting gjorde en forskel. Brians barbecue var tilføjet hot paprika, der gjorde den stærkere end Pias, der var tilført hvidløg. Pias lignede normale spare ribs med det kød der skal være på sådanne nogle, hvor Brians ”Ungarske Spare ribs” lignede en gigantisk ribbensteg med 3 cm. tykt lag kød. Vi blev dog enige, efter en svær dommer afgørelse, at de begge havde deres fordele, så det blev uafgjort.

Jeg er igen nød til at nævne vejret, der stadigvæk er med sol og 25 grd. varme. Det burde også være godt for Paragliding, men desværre har vinden ikke været den bedste. Onsdag var fridag i Ungarn og jeg kørte derfor til vores lokale bakke for at paraglide, hvor jeg fik en lang flænge på benet da jeg måtte afbryde en start pga. turbulens i vinden og snublede ind i et krat. Næste forsøg gik bedre, men da jeg satte af fra startstedet begyndte nogle af de andre paraglider at råbe til mig på Ungarnsk. Jeg vidste naturligt ikke hvad de råbte, men få sekunder senere kiggede jeg op på skærmen og så at 3 liner var filtret sammen i en knude. Det var ikke alvorligt, men resultatet var en skærmen der konstant drejede til venstre da knuden havde gjort de 3 styreliner kortere. Det blev derfor en kort tur ned til landingsområdet og da jeg igen var klar, var vinden væk, surt show.

Det er nu Søndag, jeg er alene hjemme, Pia er nede og hente drengene hos en skolekammerat og jeg har fået ordre på at lave mad, så jeg må hellere holde.

Szia Fam. Mortensen

No comments: