Sunday, May 12, 2013

Døden nær

Sommeren er kommet til Ungarn


Her kunne det være gået galt for Pia, hun sad få minutter før døren på stolen og var ved at sy



Igen en Parabreak, hvor vinden ikke er til paragliding


Her er dykkerfamilien Mortensen


Jeg er fuldstændigt chokeret, lød det i telefonen. Det var Pia der ringede til mig på arbejde. Rolig, rolig svarede jeg, hvad er der sket. Jeg kunne være død fortsatte Pia, jeg var nede i mit syrum, hvor jeg havde vippet terrassedøren så der kunne komme luft ind. Jeg gik derefter op i stuen til rengøringsdamen og pludselig lød der et kæmpe brag……..jeg kunne være død stammede Pia, døren der var af glas, faldt lige der hvor jeg havde siddet og syet. Der var forståeligt at Pia var chokeret, for da jeg så billederne var det tydeligt at døren med en fuld glasrude ville have ramt hende midt i rammen, med det resultat at glasset ville have ramt hendes hoved og derefter sikkert have splintres med et resultat jeg ikke turde tænke på. Vi er kun glade at der ikke skete hende noget, hun er trods alt vores mor og kone og vores centrum her i Ungarn.

Jeg selv var en tur i Danmark til møde i Odense, hvor jeg også benyttede lejligheden til at besøge Helle og Peter. Som sædvanligt fik Peter og jeg nogle gode intellektuelle diskussioner om alt fra filosofi til business relaterede emner.

Lørdagen var en lang indkøbstur for Pia og jeg, mens drengene øvede til eksamen hjemme. Først til en symaskineforretning, da både Pia’s symaskine og overlocker havde taget skade da terrassedøren væltede. Derefter til den lokale Nescafé shop hvor vi køber de små kapsler til vore Nescafé maskine. Så gik turen til Mountex og Praktikeren som er et byggemarked, inden da blev Pia sat af i Humanic, som er en sko forretning og senere hentet da jeg var færdigt. Derefter en tur til den lokale outlet fiskeforretning, hvor vi købte et fantastisk stykke frisk laks til grillen og på vej hjem stoppede vi ved vores vej-grøntsags bod, hvor vi købte jordbær, melon og hindbær.

Da det var meningen at jeg søndag skulle med en kammerat til Balaton søen og vindsurfe, fandt jeg min dykkerdragt frem og hvor tester men en sådan dragt bedst…..i poolen. Den blev rigeligt testet, da drengene fandt den fascinerende og underholdende, selv om den var alt for stor til dem. Vi morede os så meget i det 33 grd. varme vand at selv Pia fandt badetøjet frem og sprang i poolen.

Søndag blev en blanding af lidt af hvert. vejret var ikke til vindsurfing, så jeg gik en tur i bjergene, fik slået græsset, hjulpet drengene med oplæsning af pensum forud for eksamen. Pia har været til Wamp, det lokale marked for kunst og så vidt vides købte hun ikke noget denne gang.

Det er nu søndag sidst på dagen, jeg er træt af ikke at være komme ud og vindsurfe, drengene er trætte af at læse lektier og Pia….ja hun er træt i benene af at trave rundt på Wamp markedet.

Szia Fam. Mortensen




No comments: