Monday, May 20, 2013

Lektier og tiger børn

Dette er udsigten fra vores lokale bjerg, hvor jeg går hver søndag morgen



Så læses der op til eksamen


Her sidder vi så på Pia's stam cafe i Budapest


Hvis Emil ser lidt flov ud skyldes at han netop ved et uheld har hældt en halv pakke havregryn over hans iPhone


Nu kan sommeren bare komme. Vi havde besøg af håndværkere der undersøgte hvordan vi kan få installeret en aircondition i stuen. Sidste sommer var ganske forfærdeligt med over 30 grd. i stuen og endnu varmere udenfor. Det skulle nu være fortid når de i næste uge kommer og montere den nye aircondition.

Her er en list over hvad der er sket i den forgang ende uge:

·         Pia har fået ordnet negle
·         Pia har fået klippet håret
·         Pia har været til pige aften på restaurant Buda (Meget dyrt og fancy)
·         Aircondition manden var her
·         To havemænd var her og gjorde haven sommer klar
·         Forsikringsmanden var her for 4 gang
·         Manden der kan ordne vinduet var her
·         Connie var her (Pia’s hundelufte veninde)
·         Vi fik bestilt nyt køleskab under garantien (startede for 2 md. siden masse af bureaukrati)

Selv om der har været en lang week end, har jeg ikke været ude og paraglide. Enten har der været for meget vind, for lidt vind eller regn. Jeg kompenserede derimod ved at køre til Balaton søen lørdag, hvor min paraglider ven Tibor har et hus. Han er også vindsurfer og af en eller anden grund havde han også et surfbræt til en 100 kg. mand.  Nu vil jeg ikke betagne mig selv som dårlig til sport generelt, men vindsurfing er ikke min stærke side. Jeg sled i 3 timer på vandet, hvilket resulterede i total solskoldning af skulder og nakke samt total ømme muskler fra nakken til hælen. Dette skyldes at jeg konstant faldt i vandet og skulle trække sejlet op af vandet…..hvilket kræver masse af kræfter.

Lørdag aften besøgte vi Henriette og Bjarne, der er forholdsvise nye her i Ungarn, de ankom ved juletid. Det var rigtigt hyggeligt, med god mad og god vin og at vi vandt i Melodi Granprix løftede kun stemningen yderligt.

Søndagen eftermiddag tilbragte vi sammen med Marianne og Bjarne på en af Pia’s og Mariannes stam cafeer i Budapest. Pigerne vidste lige hvad de skulle have fra menukortet, så jeg har dem mistænkt for at besøge stedet lidt for ofte.

Ellers er ugen kun gået med lektier. Drengenes eksamen starter torsdag næste uge og de går heldigvis meget op i at være forberedt. Skolen hjælper også, så de har fået en 3 ugers plan for hvornår og hvordan de skal læse op til eksamen. Week end dagene er delt i 2 blokke, en hvor de har fri og en hvor de skal læse lektier. man føler sig næsten som en af de Kinesisk familien vi har set i fjernsynes to sidste par uger. Som før sagt, så er vi kun stolte af drengen, da de selv ønsker at læse til eksamen, for efter at have set 9z mod de kinesiske skoler, havde vi nok presset lidt mere på en normalt.

Det er nu søndag aften, jeg er færdig med mine ”lektier”, drengene er færdig med sine lektier, Pia, ja hun bliver aldrig færdig med face book J

Szia Fam. Mortensen








No comments: