Sunday, January 4, 2009

Nytåret 2008.... i Danmark

Der er ikke meget ved at komme hjem til et tomt hus i Danmark, men vi havde dog TV






Pia er klar til at få tvillinger igen, Naboen Anne Marie og Niels venter tvillinger i Januar



Jan i storform og charmerende nytårsaften


Kasper og Emil med alle naboernes børn



Vi nåede lige at deltage ifætter Nicklas's fødselsdag

Dagen der på, efter nytårsaften



Lørdag morgen efter vi er kommet hjem til Østrig



Klokken var 23:15 den 27. dec. og bilen var læsset med 3 børn på bagsædet, to dyner og 3 puder. I front var Pia med en dyne og en pude. jeg selv kørte bilen og min eneste udrustning var 4 Red Bull og Pia's nye CD med Josh Groban. 1300 km, 9 timer og 10 min, og 6 gange Josh Groban, så var i i Danmark på Pindsvinekrattet nr. 6.
,
De næste 5 dage i Danmark blev en sand marathon i besøg. Vi nåede at besøge og snakke med Hele Pias familie 3 gange, min familie, alle naboerne, mødregruppen og forskellige af Kasper og Emils gamle legekammerater. Uden at nogen skal misforstå det, så kan det godt være hårdt med så mange besøg, hvor man konstant er på og skal hygge. Camilla havde sit helt egen skema, hun skulle sove sammen med forskellige veninder hver dag, så det var ikke meget vi så til hende.
,
Den helt store dag var nytårs dag og aften, hvor jeg havde fødselsdag (39 år....... eller var det 42). Dagen startede med at jeg vågnede og måtte vække Pia som så kunne gå ind til Kasper og Emil og vække dem mens jeg sov rævesøvn. Så fik jeg en gave, et par bukser som jeg selv havde været nede og købe dagen før. De var pakke ind i den bærepose jeg fik dem i med et gammel julemandsreb fra en kunstig julenisse. Men det er jo tanken der tæller og man må improvisere når man overnatter i et næstent tomt hus.
,
Vi kom i tøjet og kørte op til Pia's forældre hvor resten af Pia's familie kom og fejrede fødselsdagen. Herfra kørte vi tilbage til Pindsvinekrattet holdt fri i en time og skulle derefter til kaffe hos Dorthe og Peter, hvor de andre vi skulle holde Nytårsaften også var inviteret. Der var bagt kagemand og de havde enda en gave til mig. Gaven til manden der har alt... en varme og massage pose til fødderne, lige det man har brug for når man fryser og har ømme fødder efter en lang dag på ski med nye stive sportsskistøvler. Derefter tænte vi op i grillen og gik hjem for at skifte om før middagen. Vi var 21 voksne og børn der alle hyggede os gevaltigt. efter midnat gik vi rundt til naboerne, der alle var i mere eller mindre overrislet tilstand. En havde låst sig inde på toilettet og vi måtte dirke låsen op for at rede hende. Andre gik rundt forklædt som kvindelig muslim med et viskestykke på hovedet og endelig var vi nogle, der sidst på aftenen besluttede at gå ned til Bjerringbro by night (kl. 3:00). Peter, Jan, Niels og jeg endte på "Walk in", det lokale discotek med unge fra 15-20 år. Vi var helt sikkert de eneste over 30 år, men jeg fik registreret, at Camilla ikke var der, hvilket var hele turen værd. Jeg fik også konstateret, at de unge må have for mange penge. Det kostede 100 kr. pr. person at komme ind og en Sommersby kostede 50,- kr. Hvordan de unge får råd til sådanne byture ved jeg ikke, men i min ungdom gik den ikke, vi måte låne dikkevare fra vores forældres barskab, så vi allerede var halvfulde før vi kom i byen.

De næste 2 dage gik med forskellige besøg, bla. mødtes vi med mødregruppen fra da Camilla blev født. Det var hos Keld og Helle og som altid havde de fået nyt legetøj. Mandelgaven havde været et Wii balance board og det blev brugt flittigt af både de voksne og børn til alles fornøjelse og morskab. Jeg er nu blevet plaget i 3 dage af Kasper og Emil for at få et Wii borad, så en gang i nær fremtid bliver de nok nød til at udføre en masse huslige opgaver så de kan gøre sig fortjent til et Wii board.
"Øst vest hjemme bedst" Et tomt hus uden noget personligt, ingen ting i slikskuffen og alt tøjet i en kuffert. Det er helt klart, at det ikke er huset der skaber ens hjem. Det er der hvor man føler sig hjemme fordi der er hyggelig, der er varmt og man har rutiner i form at skoleskema eller som i vores tilfælde at søndagen er oplevelses dagen, hvor hele familien laver noget sammen i dette nye spændende land. Jeg tror at vi allerede har vænnet sig vores nuværende tilværelse og har skabt rammerne for hvad der er vores hjem i Østrig.....men..... derfor var det nu dejligt at komme hjem og besøge familie, venner, kammerater og ex-kærster.
Servus Fam. Mortensen

No comments: