Sunday, December 13, 2009

Lidt sne, udsigt til frost og endnu et uheld

Ugens ret: Fennikelmousse med stegt kuller og drys af dild og forårsløg.....mums...en rigtig sommerret her om vinteren


Sådan ser køkkenet så ud når man har lavet dejlig mad

Riven kan også bruges om vinteren, her bruges den til at fjerne sne fra trampolinen.


Det var ikke meget sne vi fik, men dog nok til at lave en lille snemand. Vi glæder os til der kommer mere sne så vi kan slå rekorden fra sidste år.

Så er der generalprøve på Kasper og Emils teaterstykke. Emil er som sagt rensdyr, så det er hans gevir i kan se på billedet


Klimaet er ved at tage overhånd. jeg var i København her i ugens løb og der var fyldt med alle forskellige nationaliteter. Selv vores Wonderfull Copenhagen havde skiftet navn til: Hopenhagen. Forhåbentlig er der håb for at der bliver taget action, der mangler nemelig sne på bakkerne her i Østrig. En anden påmindelse om miljøet fik jeg i form af en julegave fra en forretnings partner, der dette år gav en kogebog i julegave. Bogen hed: Klima kogebogen og omhandler retter der både skåner miljøet men også er både lækker og letter at lave. Denne uges ret kom fra bogen: Fennikelmousse med stegt kuller og drys af dild og forårsløg. Det er virkelig en ret hvor man får brugt spændende ingredienser som smagsmæssig passer fantastisk godt sammen. Det er en både frisk og let ret.....god hvis man er på slankekur :-)
,
Lørdag havde Grundfos inviteret til familiedag med tur til biografen. Hele familien var med, Camilla havde en ven med og Kasper og Emil havde også en ven med. Sidste år blev vi også inviteret til familiedag af grundfos og den gang faldt jeg i søvn da mit tysk ikke var godt og tegnefilm ikke har min interesse. Dette år gik det desværre ikke bedere. 5 min inde i filmen faldt jeg i søvn. Jeg vågnede ikke før slutningen, men til gængæld med hold i nakken og savl ned af hagen, godt der var mørkt. Min undskyldning var, at jeg dagen før havde været til julefrokost med Grundfos. En rigtig god fest, hvor vi hen på natten underholdte med karoko og sange på både engelske og tyske. Jeg er ikke sikker på jeg glæder mig til at komme på arbejde i morgen.
,
Søndag morgen måtte jeg lige en tur til Flachau for at se om der var kommet mere sne på bjergene. Turen til Flachau, ca. 55 km fra Anif, går gennem 6 tunler og 3 bjergdale. Det er faktisk ret facinerende at tage turen og opleve hvordan vejret forandres når man passere et bjerg og kommer ind i en ny dal. Da jeg forlod Anif var der ca. 1 grd. forholdsvis klart vejr. Da jeg kom ud af anden tunnel var der nærmest snestorm, men temperaturen var +3 grd. Efter 5. tunnel holdt det op med at sne og temperaturen faldt til -3 grd.
,
Endnu engang lykkes det mig at fornærme Emil og hans julekalender. Jeg havde åbner låge 11 og i tusmørket ved sengelampen kunne jeg se en halv fed gris. Jeg troede naturligvis det var en marcipangris, så da Emil spurgte om hvad der var bag lågen, kunne jeg naturligvis kun sige en gris. Det var tydeligt Emil ikke var tilfreds med min tolkning af billedet, så jeg prøvede igen. Nej jeg drillede bare sagde jeg, det er naturligvis en hund. Emil så endnu mere fornærmet ud og sagde med lettere irriteret stemme, at det altså var en bil og det jeg troede var næsen, var altså forlygter. Om det er mine øjne eller Emils billeder der er problemet ved jeg ikke, men jeg må hellere passe på i fremtiden.
,
Det helt store samtaleemne, både i Camilla's skole og på Grundfos var næste uges vejr. Vejrudsigten varsler nemlig frostvejr og frost helt ned til -20 grd. Jeg ved ikke om det er en god ide at skrive om det her på bloggen da vi har lovet Pia's forældre, at vi ikke har det koldt her i Østrig og at selv minus grader ikke føles så koldt da vi ingen vind har. Men jeg er ikke sikker på at -20 grd. ikke føles koldt selv uden vind. Det eneste gode er, at vi er sikret en hvid Jul.
,
Sne og kulde med udsigt til endnu mere kulde, næste uge bliver helt sikkert speciel, hvis ikke for vejret, så fordi Pia's forældre kommer på Lørdag.
,
Servus Fam. Mortensen





No comments: