Sunday, December 6, 2009

Sankt Nicklaus, ski og endnu mere Krampus

Så er ski sæsonen startet, så I kommer til at se en masse snebilleder i den kommende tid. Her er Kasper og Emil ved at skyde genvej på toppen af Flachau for ikke at ende på en sort løjpe.

Igen et billede af hvorfor jeg gerne vil være hund i mit næste liv.

Kasper har fået en ny hobby som han selv siger. Han vil lave en tegning hver dag og ind til videre har han lavet 4.

Så kom 1. dec. og dermed også julepyntet. Med alt den tid Pia har når børnene er i skole og jeg på arbejde, er der virkelig blevet pyntet op, selv stue planterne har fået julekæder monteret.

10 min. til bussen køre, men madpakken skal lige laves færdig. En lækker kylling sandwich.

Ugens Weber ret: Kalkunmedaljon med ananas chutney


Denne uge blev det til 4 dage med Weber retter, men en var ny: Kalkunmedaljon og ananas og peber chutney. Dette er en fantastisk ret, hvor man få max ud af et stykke kalkunkød. Trickset er at grille begge sider hårdt og derefter give den 15-20 min under svag varme og derefter lade kødet trække endnu 10 min. På den måde får man det mest saftige stykke kalkun kød man kan tænke sig. Ananas og peber chutney lavet med kanel, rørsukker, koriander og lidt frisk chili skal absolut prøves. Det er den perfekte juleret, da kanelen giver den mest fantastiske duft når chutneyen griller. Retten kan godt blive lidt sød, men det reguleret let med hvidvinseddike.

I Horten (fritidsordningen) fik de i fredags besøg af Sankt Nicklaus, der havde slikposer med til børnene. Mærkeligt nok havde alle børnene været flinke så alle fik en pose. Jeg er nød til at komme med et lille opråb vedr. fritidsordningen i Østrig og Danmark. I Østrig koster 2 børn 1500 kr. (750/barn). Samtidig får de varm mad hver dag og dessert. Der er mulighed for lektielæsningshjælp og forholdet mellem antal pædagoger og børn er meget bedre end i Danmark. Det er svært at se hvordan vi kan komme på højde med service niveauet og samtidig sænke forældre bidraget i de Danske firtidsorninger.

Camilla er blevet en rigtig teenager. Denne uge bestod af brok over 7 test i skolen, men også en del lektielæsning. Hun er over hele huset selv om hun ikke er hjemme, der ligger tøj, tasker og bøger de mest mærkelige steder og på toilettet i stueetagen har der ligget sminke i 4 dage. Fredag, lørdag og søndag har hun været til Krampus aften 3 forskellige steder. Hun skal køres og hentes hele tiden også skal håret farves sort og lilla. Når det er sagt så, passer hun sin skole og har nogle gode venner, så det kunne være meget værre.

Sammen med den første december følger også kalender. Hele familien har en kalender. Kasper og Emil har en Lego kalender med en ny lego figur hver dag. Camilla har en sminke kalender, hvor der hver dag er et eller andet man kan sminke sig med. Pia og jeg har hver en kalender Kasper og Emil har lavet. Jeg kom forfærdeligt galt af sted onsdag da jeg åbnede min 2. låge. Emil, der har lavet min kalender spurgte mig hvad der var under min låge, hvortil jeg svarede, at det var et flot franskbrød. Der var stille i et par sekunder hvorefter Emil fornærmet svarede, at det altså var en stak pandekager….det kan godt være jeg skulle tage mig sammen og gå til optikeren J

Her søndag tog Kasper, Emil og jeg på vores første skitur. Turen gik til Flachau, vores yndlingssted, hvor Kasper og Emil har opkaldt en bakke efter filmen "frækkere end politiet tillader". Det er en utrolig bred bakke, ikke for stejl og med mulighed for rigtigt at jagte hinanden som i en biljagt fra filmen. Det var to trætte drenge der kom hjem efter skituren og resten af dagen foregik med spil og fjernsyn i sofaen.

Ski sæsonen er startet og snart er det jul, hvor vi får de første besøg, så det er næsten ikke til at vente på næste uge og week end.

Servus Fam. Mortensen


No comments: