Sunday, October 24, 2010

Tandlæger og sne

Sådan ser en hotdog ud når den er lavet med kvalitets råvare. Hjemmelavet rødkåls saurkraut, Dijon sennup og kødfyldte Østriske pølser.

En cm. er der taget af hendes anden tå og ca. en ½ cm. af nr. 3 tå



Her er der fyldt hus til kaffe lørdag med fam. Holst og Nielsen....samt 9 børn med vores.


Her laver er Mogens ved at forberede bagte kastanjer. faktisk smager det ikke så dårligt.


Så er kælken fundet frem før vores søndagstur til Grossglockner


Dette var det eneste tidspunkt Pia og Camilla var uden for bilen, da de skulle gå 300m ned til en restautrant for at få en kop varm chocolade


Desværre var vejret ikke det bedste, men det er let at se at i 2500m højde er der faldet rigeligt med sne.


To kælkedrenge der begge er våde helt ind til skinnet


Jeg hader tandlæger. Altså ikke tandlægen, men det at have ondt i tænderne. Allerede onsdag i sidste uge begyndte jeg at få ondt i øreregionen og en del af kæben. Det var ikke meget, så jeg tog til Ungarn, hvor vi havde budget møder. Torsdag blev smerten være og fredag da jeg kørte hjem fra Budapest, besluttede jeg mig for at tage direkte på skadestuen, da smerten i øret var udholdelig. På skadestuen undersøgte de øret og fandt ingen problemer. Ørelægen tog derfor en metal pind og startede med at slå på mine tænder. Da han kom til min anden inderste kindtand eksploderede mit hoved i smerte og jeg sprang en ½ meter i vejret. Årsagen til problemet var fundet. Derefter blev jeg sendt til hospitalets kæbeafdeling, hvor de tog et røntgenbillede. Ganske rigtigt så havde jeg betændelse i tandroden. Da det var en kæbeafdeling anbefalede lægen, at jeg bedøvede kroppen (tanden) og tog til en nødtandlæge lørdag. Den nat var lang og nødtandlægen åbnede først kl. 15:00. Tandlægen fjernede den gamle plombe og rodbehandlede to rødder. Det hjalp lidt og jeg tog hjem igen. Desværre fortsatte smerten og desværre skulle jeg rejse mandag, så først tirsdag kunne jeg besøge min egen tandlæge. Hun kunne konstatere, at der nok var flere end to rødder i tanden. Hun anbefalede mig at konsultere en anden tandlæge, da det kunne være svært, at finde alle rødder i en overkæbe tand og vi havde kun et forsøg ellers måtte tanden ud. Jeg måtte igen bedøve kroppen og vente til næste dag hvor tandlægen havde tid. 1½ time lå jeg i stolen, mens tandlægen borede, kiggede i mikroskop, filede og skyllede mine rødder. 4 rødder fandt hun, der alle var betændte. Nu har jeg en tand med 4 hule rødder, der er fyldt ud med medicin og plomberet. Sådan skal jeg gå i 14 dage, mens alt betændelse bliver bekæmpet. Jeg har stadigvæk lidt ondt, så jeg håber ikke der er en 5 rod, der endnu ikke er fundet.


Om mandagen fik Camilla trukket/skruet de to nåle ud at sine tær. Det var ikke spor rart, specielt da hun ikke var bedøvet. Men nu var det muligt at se resultatet af operationen og det så ud til det var gået godt. Der var kun to små ar på oversiden af tæerne og godt nok var de blevet en del kortere, men ikke noget man lægger mærke til, hvis man ikke lige ved det. Camilla skulle stadigvæk gå med en stiv støtte sko i 1-2 uger og her søndag er hun begyndt at gå i normalt fodtøj.

Fredag ankom Mogens, Mads, Lærke og Maj i bil og senere på aftenen ankom Marianne med fly fra Italien. Det har jo været efterårsferie i Danmark eller som vi siger i Østrig….kartoffelferie.

Søndag tog vi alle til Bad Tolz i Europa’s næst største badeland. Familien Holst havde ikke været der før og vi nød alle en vidunderlig dag i alle de varme kilder og 7 rutschebaner. Desværre var Pia blevet forkølet så hun restituerede hjemme. Søndag aften kørte Mogens og jeg til Kroatien, hvor vi mandag morgen havde møde. Jeg er ikke helt sikker på at det var godt at lade Pia alene hjemme med Marianne. Da vi kom hjem mandag aften kunne Pia glad fortælle at hun havde lært at handle på internettet, hvilket hun praktiserede de næste 3 dage. Tirsdag blev vi inviteret ud til Tanja og Hans Jørgen, der også kender Fam. Holst. Det var rigtigt hyggeligt, selv med 9 børn i huset. Alt gik godt lige indtil Alexander kom farende op fra kælderen og med frygt i stemmen fortalte, at der var sket et uheld. Hvad er der sket, spurgte vi. Det ville han ikke sige, men vi skulle selv komme ned i kælderen. Nede i kælderen lå Kasper under en stor lænestol, der var væltet hen over ham. Han lå helt stille lige indtil vi stod helt tæt på ham, så begyndte han at grine…….en gang i mellem er de drenge en tand for frække.

Sædvanen tro når Fam. Holst er på besøg, tog vi på Sushi restaurant sidste aften de var her. Børnene syntes det er fantastisk med det lange transportbånd, hvor små kinesiske retter kommer kørende. Jeg elsker også Sushi, faktisk er det kun Pia der ikke kan lide det, men det er fordi hun bliver køresyg af at se på alle de transportbånd der køre maden rundt og rundt og rundt og rundt i restauranten.

Vores fjernsyn var efterhånden ved at have et par år på bagen og vores kanalmodtager var også gået i stykker, få vi købte et nyt fjernsyn i denne uge. Det var et Samsung, hvilket specielt Kasper syntes var sejt (Samsung er nemlig hovedsponsor for Chelsea). Det er et 50” plasma med alle moderne funktionaliteter, men mest af alt er det et af de fjernsyn, der får bedste anmeldelser for billedkvaliteten. Det fik vi at se, da vi så Avatar i HD kvalitet lørdag aften. Aldrig har jeg set så godt et billede og med surround sound var det næsten som at være på stedet, der hvor filmen blev optaget.

Lørdag var også dagen da Camilla fik 6 veninder på besøg. De fejrede hendes fødselsdag og igen sædvanen tro måtte de i vores barskab for at finde forskellige typer Gajol shots fra Danmark. Som altid opførte de sig ordentligt og da de gik, var alle inde i stuen og sige pænt farvel.

Søndag var udflugtsdag. Vi havde besluttet at tage en tur på Grossglockner, da det var sidste week end bjergpasset havde åbnet. Kasper og Emil var helt vilde og 4 bobslæder blev pakket i bilen, jeg havde nemlig lovet, der ville være sne på toppen. Vejret var ikke godt da vi forlod Salzburg, men efter et par tunneller og bjerge blev vejret bedre. Desværre var vejret igen blevet overskyet med blæst, da vi ankom til toppen på Edelweiss spitze, ikke et vejr Pia og Camilla brød sig om. Det var derfor let at overtale dem til at besøge restauranten på toppen for at få et glas varmt chokolade. Senere på vej ned fandt vi en bjergside med masse af sne. Her fik Kasper og Emil (og jeg) kælket, så vi alle var gennemblødt ind til skinnet. Alt den friske og tynde luft var så hårdt for børnene at de faldt i søvn resten af vejen hjem.

I skrivende stund er Pia og drengene nede i kælderen for at pakke gaver ind til Camille. I morgen er det nemlig hendes fødselsdag og det er også i morgen vi rejser til Danmark for i den kommende uge har børnene efterårsferie i Østrig. Vi glæder os til at hilse på familien og vennerne og til at fejre Camillas fødselsdag i Danmark.

Servus Fam. Mortensen



No comments: