Sunday, October 31, 2010

Halloween og fødselsdag

Fødselslaren Camilla pakker sine gaver op mandag morgen den 25. Okt.


Sådan hygger man sig når der kun er 15 grd. i huset


To mestre i græskarudskæring


Resultatet af en et internet indkøb og en rolig hånd


Selv om der er efterårsferie skal man jo stadigvæk øve Judo. Her er kasper og Emil godt i gang med øvelser af nærkampsteknikker.


Hip Hip hurra i dag er det Camilla’s fødselsdag, sang vi alle mandag morgen. Det var efterårsferie i Østrig og selvfølgelig skulle Camilla vækkes med en fødselsdagssang. Om hun havde været artig ved jeg ikke, men i hvert fald begyndte det at sne, mens vi spiste morgenmad, og Camilla pakkede gaver ud. Denne gang blev hun faktisk fejret 3 gange. Først om morgenen den 25. Okt. Så om aftenen, hvor vi skulle med biltoget hjem. Her havde Pia lavet varmt kakao med flødeskum, som vi drak i toget, mens Camilla fik en sidste gave. Sidste gang vi fejrede hende var om lørdagen, hvor vi i Danmark var samlet med Pia’s familie for både at fejre både Camilla og Sascha.


Største bekymring ved at få en ”halvgammel” teen ager er, at hun nu ifølge Østrigsk lovgivning må starte på kørekort. Dette indebære, at hun skal køre 3000 km. I min bil mens jeg sidder ved siden af hende og inden for et år kommer hun og spørger om hun må låne min bil……skræk.

Tirsdag middag ankom vi til et koldt hus i Danmark. 1½ dag er ikke nok til at varme et hus op, hvor fyret har været slukket ned siden foråret. Det hjalp lidt da ovnen og en varmeblæser blev tændt, men det var først om onsdagen at vi kunne nyde at være i huset.

Kasper og Emil havde spillet en del Nitendo på vej hjem til Danmark og da de fortsatte da vi ankom til Pindsvinekrattet, brokkede jeg mig og fortalte dem, at de godt kunne finde på noget andet at lave. Lidt fortørnet slukkede de deres Nitendo spil, men det varede kun få minutter før de igen var i gang. Da jeg spurgte hvad de havde gang i svarede de hurtigt, at de havde et problem med at finde på noget andet at lave. Hvilket problem var det, spurgte jeg. Jo, de havde som barn været så kreative og brugt deres fantasi så mange gange, at den måtte være brugt op, så de kunne ikke finde på noget at lave…….den var svær at svare igen på, men jeg måtte give dem point for den mest kreativ undskyldning jeg længe havde hørt.

Som altid fik vi besøgt en masse venner og som altid var det et travlt program. Vi nyder dog alle sammen, at se vores familie og venner når vi er i Danmark.

I sidste blog fik jeg fortalt, at Pia havde lært at handle på nettet og resultatet fik jeg at se i denne uge. Hun havde nemlig bestilt en græskarudskæringssæt til Halloween. Om torsdagen lavede Pia, Gitte, Sascha, Nicklas, Kasper og Emil 6 flotte græskar. De var så flotte at da Pia var i Bjerringbro og viste billeder af de udskårne græskar til en veninde i en tøjforretning, måtte hun hente et som de kunne bruge foran forretningen om fredagen, hvor der var Halloween aften i Bjerringbro.

Vi havde den mest fantastiske hjemtur fra Munchen til Salzburg. Vejret i Østrig var fantastik (20 grd.) og da vi begyndte at kunne se de snebedækkede bjerge, grønne marker og de flotte skove i de mange efterårsfarver, følte vi os alle meget glade for at være tilbage i Østrig. Selv drengene syntes det var dejligt, at komme tilbage til vores hus i Salzburg.

Klokken er nu 17:30…vintertid, Camilla besøger sin ven Pauli, Kasper og Emil har endnu engang opbrugt deres fantasi og er gået op for at spille Vii, Pia har også opbrugt hendes fantasi, hun er på face book, jeg er nok den eneste der stadigvæk har fantasi tilbage…..så jeg tror jeg snart vil udvide min horisont med en god film i HD på vores nye fladskærm….;-)

Servus Fam. Mortensen



No comments: