Sunday, November 14, 2010

En stille uge, hvor der aligevel skete noget

Som altid bruger vi grillen en del i løbet af en uge. denne dag fik vi grillede squash med hjemmelavet humus og oliven med et tvist af cayenne peber og marinerede kotoletter


Her får vi en fantastisk carry suppe med rejer og en tynd skive brød med Philidelphia med timian bagt få minutter i ovnen


Frokosten lørdag kom fra en kogebog jeg fik på Frisholt. Stegt Feta med rucola og en appelsin glace lavet på honning, kalvesky og appelsiner


Fredag aften fik vi også en opskrift fra kogebogen fra Frisholt. Bagt torst med Koriandermousse og en pient i chileolie......fantastisk

To hjerner er somme tider bedre end en. her prøver Pia og Camilla at finde en mulig løsning til at slippe af med deres brikker i spillet Rummikub


Endnu et smukt naturområde. Dette er vandfaldet ved Golling


En stille uge, helt igennem en stille uge og en uge, hvor der ikke er sket noget, som Pia so præcist udtrykte det, da jeg spurgte hvad der var sket i ugens løb. Jeg vil derfor kun nævne to ting og derefter skitsere hvordan en ganske almindelig søndag hos familien Mortensen i Østrig er gået.


Først og fremmest var det ugen hvor Camilla havde endnu 3 prøver i forskellige matematik fag, to skriftlige og en mundtlig. Sidste uge havde hun også en eksamen som hun manglede at få karakter fra. Ugen gik fantastisk for Camilla. Hun scorede 1 i alle prøver undtagen i den mundtlige, hvor hun fik 2. Det burde svare til 10-13 i det ”gamle system” fra da jeg gik i skole. Fredag lige før hun skulle i byen med veninderne skulle hun lige prøve om hun kunne bruge de gode karakter til andet en komme videre i skolesystemet. Far sagde hun på den mest forførende måde. Alle de andre i skolen får en ting af deres forældre, hvis de kommer hjem med gode karakter….syntes du ikke mine var gode sagde hun smilende med store dådyrøjne. Jeg kunne godt bruge lidt penge til når vi skal i byen, fortsatte hun. Som forældre er det utroligt svært at være standhaftig og stå fast på sine principper, når en datter både får gode karakter og spørger på en sådan bedårende måde. Det endte med at jeg kørte hende og en veninde ind til byen, i stedet for at de skulle tage en bus. Så brød jeg ikke mine principper og alligevel var Camilla glad.

Torsdag da vi stod op kl. 6:15 var Kasper allerede stået op, trukket i tøjet og lavet morgenmad til han selv. Han lavede lektier og fik også tid til at spille lidt LEGO univers før han skulle i skole. At han var så dygtig til at klare sig selv, resulterede i at han med ramme alvor fortalte os, at han faktisk selv syntes han var klar til at flytte hjemme fra. Han kunne jo godt klare sig selv og havde bevist det. Samtidig var Emil gået ned i kælderen og netop som Kasper var færdig med hans udmeldelse råbte Emil fra kælderen: MOR kom lige ned i kælderen, jeg kan ikke finde ud af hvad der er rent tøj og jeg mangler noget tøj at tage på i skole. Jeg tror og håber Kasper fik input til lidt reflektering om, at han og Emil måske ikke endnu er klar til at flytte hjemme fra.

Søndag vågnede jeg kl. 7:45. Der var lyst uden for og jeg kunne gennem en sprække i gardinerne se, at der var skyfri himmel. Nede i stuen kl. 8:00 var Kasper og Emil allerede i gang med at lege med LEGO. Jeg fortalte, at jeg tog en tur på Gails Berg og at de godt måtte vække Mor kl. 9:00 da Oliver kom og legede med drengene kl. 10:00. Turen på Gais Berg var fantastisk. Ingen vind og høj solskin. Jeg lavede en rekord tid på en opstigning og nedstigning og allerede kl. 9:50 var jeg hjemme igen. Pia var lige stået op da Kasper og Emil havde glemt at vække hende. Jeg gik i bad og mens jeg blev færdig kom Wolfgang med sønnen Oliver. Pia og Wolfgang stod stadigvæk og snakkede da jeg kom ned og det endte da også med, at vi tog en kop kaffe før han sagde farvel. Herefter gik Pia op på maleværelset og jeg begravede mig i en bog i få minutter før Camilla ringede og spurgt om vi kunne hente hende. Det tog en halv time og da jeg kom Hjem var Pia ved at stege bacon som skulle bruges til vores frokost. Frokosten bestod af to 100% rugbrøds stykker, 1 cm. tykke, ristede og med smør. Herpå placeres en grøn bund af blød stegt rucola og baby salat og oven på salaten 50g røget laks. På laksen placeres en spiseske græsk yoghurt, salt og peber og til sidst pyntes med bacon stykker. Efter dette fantastiske stykke frokost syntes jeg det var passende med en hurtig ”power nap” på ca. 20 min. Pia gik til bage til maleriet og da min ”power nap” var ovre gik jeg i gang med at skifte til vinterdæk på Pia’s bil.

Kl. 15:45 kørte vi Oliver hjem og da Olivers far havde fortalt om et nyt hus de havde købt, blev vi inviteret hen til huset for at se hvad de havde købe. Det var et gammelt hus på en forholdsvis stor grund. Det fantastiske var, at grunden endte nede ved den lokale å. Ikke en å som i Danmark, men en lille elv, men klart vand og store sten. Lige hvor de havde deres grund var der en lille dæmning der gjorde, at de faktisk havde 10-15m med stille vand og fint sand.

Efter vi havde sagt farvel til Oliver og familien besluttede vi os for at køre til et sted, vi havde hørt, om men ikke besøgt. Det var vandfaldet i Golling, der lå ca. 20 min. Kørsel fra os på små veje. Vejene vi kørte på blev mindre og mindre og til sidst måtte vi gå i 10 min. ind i skoven før vi endte i en lysning. Her var det mest idylliske vandfald, hvor man næsten fik løst til at hoppe i poolen foran vandfaldet. Desværre var det ved at blive mørkt, så vi må tilbage en anden gang når der er bedre lys.

Hjemme igen gik vi i gang med at lave mad. Børnene havde bestilt hjemmelavet spareribs. Så Pia gik i gang med at koge vores 6 hele ribben. Samtidig lavede jeg en marinade af Ketchup Farin, Hvidløg, Soya, Sweet chilli sovs og et skvis af tabasko. I skivende stund trækker de kogte ribs med et tykt lag BBQ sauce, før de skal på grillen. Henne i sofaen er Pia på facebook, Emil ser en ninja film, Kasper er oppe på værelset for at optage en LEGO film med vores video kamera, Camilla er gået i kælderen og ingen ved hvad der foregår der nede.

En helt igennem stille uge, nu glæder vi os til at få Spareribs og komme hen i sofaen, så vi kan lade op til næste uge, der helt sikkert bliver mere spændende end denne uge 

Servus Fam. Mortensen

No comments: